Ultieme wijziging aan beheerscontract van 2013 levert Infrabel 2 miljoen euro op voor ontwerpen van laadpalen die zijn verbonden met de bovenleiding van de treinen

Infrabel plaatste eerder al windmolens langs haar spoorlijnen (c) Infrabel (Johan Dehon)

Niet alleen de NMBS kreeg van de federale regering een eindejaarscadeau van 2 miljoen euro. Ook voor Infrabel was er een ultieme wijziging aan het beheerscontract van 2013*. Dit bedrag moet de Infrabel-strategie voor hernieuwbare energie ondersteunen. Onder meer gaat dit bedrag naar het uitwerken van een systeem waarbij de elektriciteit voor laadpalen van elektrische voertuigen wordt geplukt van de bovenleiding van de treinen. Het betreft de uitvoering van een beslissing die reeds op de ministerraad van 1 april van dit jaar werd genomen. Ook hier moest deze beslissing nog in extremis worden opgenomen in een koninklijk besluit opdat het nog zou kunnen worden opgenomen in de staatsrekening van 2022.

Niet alleen de NMBS maar ook Infrabel kreeg van de federale regering nog een eindejaarscadeau, al betreft het de uitvoering van een beslissing die reeds op 1 april 2022 werd genomen. Ook voor de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet werd daarvooer het beheerscontract van 2013 in extremis aangepast. In het kader van de budgettaire afspraken voor het nu afgelopen jaar kreeg een uitzonderlijke subsidiebedrag voor eveneens 2 miljoen euro.

Een niet nader genoemd deel daarvan is bestemd voor het ontwikkelen van een innovatieve oplossing waarbij overtollige bovenleidings-energie wordt ter beschikking gesteld van laadpalen voor elektrische voertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens, …) Bovenleidingen zijn namelijk dermate ontworpen dat ze een maximale elektrische belasting tijdens het piekverkeer aankunnen terwijl die maximale capaciteit ook beschikbaar blijft buiten de maximale belasting van het bovenleidingsnetwerk.

Het andere deel van de koek is bestemd voor de aanleg van een zonnepanelenpark van 2 MW in het Waalse Avernas, langs de hsl, pal op de taalgrens tussen Landen en Hannut. De daar opgewekte elektriciteit zal binnen Infrabel worden gebruikt, bv. voor gebouwen en signalering als voor het voeden van laadpalen voor elektrische auto’s die in verbinding zullen staan met de bovenleiding.

Naar verluidt de regeringsmedeling zorgen het vlakke oppervlak, de goede ligging en de nabijheid van een onderstation ervoor dat dit project maximale efficiëntie zal opleveren. 

*31/12/2022: Ultieme wijziging aan beheerscontract van 2013 levert NMBS 2 miljoen euro op, maar niet voor bevorderen van nachttreinen


Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.