Nadat televisiezender France2 op donderdag 14 januari (2021) een reportage uitzond over de Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop, schoten zowel het aantal aandeelhouders als het kapitaal van het bedrijf flink de hoogte in. Waar op 30 november 2020, bij de eerste verjaardag van Railcoop, 2580 aandeelhouders werden geteld (lees ook: “Frankrijks eerste coöperatieve spoorwegmaatschappij viert eerste verjaardag”) zit men ondertussen aan meer dan 5000 aandeelhouders en op nog slechts 200.000 euro van de vereiste 1,5 miljoen euro om een spoorwegvergunning in de wacht te kunnen slepen. In juni hoopt de nieuwe spoorwegexploitant de eerste goederentrein op de sporen te kunnen zetten terwijl in juni van volgend jaar dan de eerste reizigerstrein moet volgen.
Eind vorig jaar sloot Railcoop ook een verzekering af bij verzekeringsmaatschappij Swiss RE. Deze verzekering dekt de exploitatierisico’s voor een bedrag van 45 miljoen euro.
Bij aanvang hoopte het bedrijf met 3000 aandeelhouders genoeg te hebben om de vereiste 1,5 miljoen euro binnen te rijven, maar uiteindelijk zijn er daar quasi het dubbele voor nodig, wat aanduidt dat de aandeelhouders inschrijven voor kleinere coupures dan verwacht.
Aandeelhouders zijn zowel particulieren, bedrijven, verenigingen als gemeente- en stadsbesturen en andere lokale en meer regionale overheidsinstellingen.
Tegenslag op vlak van materieel
Wel noteerde het bedrijf recent een tegenslag op het vlak van het in te zetten reizigersmaerieel.
Om in juni 2022 te kunnen starten met de reizigersdienst was Railcoop sinds begin 2020 in gesprek met treinconstructeur Alstom, dit met het oog op het huren van de nieuwe Regiolis Coradia Liner. Vorig najaar liet Alstom echter weten om dit materieel niet tijdig te kunnen leveren.
Daarom overweegt Railcoop nu om tweedehandsmaterieel te huren bij SNCF-Voyageurs. Daarbij liet men zijn oog vallen op de treinstellen X72500:
Om de betrouwbaarheid van dit tweedehandsmaterieel te verbeteren, dient het wel nog te worden gerenoveerd. Ook de inrichting van de treinstellen dient nog nader te worden bekeken.
Ondertussen kijkt Railcoop ook uit of niet ander tweedehandsmaterieel in aanmerking komt. Daarbij moet men wel zeker zijn van bepaalde technische en regelgevende vereisten, zoals bv. de afwezigheid van asbest.
Met het oog op de aanschaf van nieuwe treinstellen vanaf 2025, worden niet alleen de gesprekken verdergezet met constructeur Alstom, maar worden ook gesprekkken aangeknoopt met de constructeurs Stadler, Siemens en Titagarh Firema.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Laat een reactie achter