Transmashholding (TMH International), de grootste spoorwegleverancier van Rusland, breidt uit naar Europa met de ambitie om de onderhoudsmarkt voor treinstellen en motorwagens van exploitanten in heel Europa te ontwikkelen. Ongeacht de fabrikant…
TMH International is de grootste Russische fabrikant van elektrische en diesellocomotieven en elektrische passagierstreinen. De fabrieken van Transmashholding produceren ook goederen- en industriële wagons, en metro’s. Zo worden bijvoorbeeld alle voertuigen voor de Moskouse metro en enkele andere metrobedrijven in Rusland geproduceerd door de fabriek Metrowagonmash, die deel uitmaakt van het Transmashholding-concern.
De enige concurrent van TMH International in Rusland wat de productie van rollend materieel voor het spoorwegvervoer betreft, zou de Sinara-groep zijn. Het zal u niet verbazen dat de belangrijkste klant van TMH de Russische staatsspoorwegmaatschappij RZD is, die ook de mede-eigenaar is.
Financieel gezien is de in Moskou gevestigde TMH-holding een naamloze vennootschap waarvan het meerderheidspakket nominaal in handen is van de Nederlandse investeringsmaatschappij The Breakers Investments B. V., die op haar beurt gecontroleerd wordt door de Russische mijnbouwonderneming Kusbassrasresugol (Кузбассразрезуголь) en de transportonderneming TransGroup.
In december 2007 ondertekenden Alstom Transport en TMH International een overeenkomst die voorzag in technische samenwerking tussen de twee ondernemingen en uiteindelijk in de verwerving door Alstom van 25% plus één aandeel in TMH. In 2015 verhoogde Alstom zijn aandeel in Transmashholding tot 33% door voor 54 miljoen euro nog eens 8% van de aandelen te kopen. Op zijn beurt verkocht de Russische Spoorwegen RZD zijn aandeel van 25% aan The Breakers Investments BV uit Nederland.
Deze transactie heeft geleid tot een versterking van de samenwerking tussen de twee partners, die sindsdien is voortgezet. De twee partners wilden gezamenlijk een reeks efficiënte treinen ontwikkelen, sleutelklare spoorwegprojecten, infrastructuur en seinapparatuur leveren, en producten en onderdelen uitvoeren. Alstom heeft deelgenomen aan het Russische EP20 locomotiefproject.
Uitbreiding in Europa
De Russische fabrikant wilde zijn activiteiten in Europa ontwikkelen, ondanks de vaak moeilijke geopolitieke context, zoals iedereen weet. In 2018 hebben de aandeelhouders besloten de rechtsvorm van het bedrijf te veranderen van een holdingmaatschappij in een vennootschap op aandelen (JSC in het Russisch).
In juni 2020 verwierf Transmashholding zijn eerste faciliteit in Europa, door de wagenreparatiewerkplaats Dunakeszi in Hongarije over te nemen. Met de Dunakeszi-faciliteit heeft TMH dus een basis gelegd op de lucratieve Europese markt. De steun van TMH voor de faciliteit werd bekrachtigd door de jarenlange klant van Dunakeszi, MAV-Start, de Hongaarse staatsspoorwegmaatschappij.
Terence Watson, senior vice-president Europa van TMH, zei destijds tegen Railway Journal dat “wij van Dunakeszi onze belangrijkste faciliteit voor Europa willen maken (…) De ligging van de site betekent ook toekomstige zaken in Tsjechië, Slowakije, Polen, Oostenrijk en Slovenië, die,” volgens Watson, “over het algemeen niet bijzonder goed bediend zijn door openbare spelers.
Een van de verkoopargumenten van TMH is, volgens Watson, de veelzijdigheid van het bedrijf. In tegenstelling tot andere Europese fabrikanten is TMH niet gebonden aan een openbare spoorweg, waardoor het volgens hem alle klanten kan bedienen, ook particuliere exploitanten die op zoek zijn naar betaalbaar rollend materieel of reparatie- en onderhoudsdiensten.
Contract in Duitsland
Het bedrijf is dus op zoek gegaan naar andere markten en heeft zorgvuldig gewerkt om te zien hoe de markt zich ontwikkelt. In 2020 ondertekende TMH zijn eerste contract in Duitsland voor het onderhoud van twee nieuwe grote vloten regionale treinstellen voor Go-Ahead in Beieren, die onderhouden zullen worden in een nieuwe faciliteit in de buurt van Augburg.
Er zij aan herinnerd dat Go-Ahead in Beieren verschillende opdrachten heeft gekregen in het kader van aanbestedingen voor openbare dienstverlening in Duitsland, waarvoor zij het rollend materieel moet leveren. De in het Verenigd Koninkrijk gevestigde internationale vervoersmaatschappij heeft een 12-jarig contract voor ongeveer 2,7 miljoen treinkilometers per jaar tussen München Hbf en Buchloe, dat vorig jaar in december is ingegaan. De dienst wordt geëxploiteerd door een gloednieuwe vloot van 22 elektrische Stadler treinen.
De activiteiten van Go-Ahead in Beieren zullen in december 2022 verder worden uitgebreid, wanneer de maatschappij de regionale dienst op de hoogfrequente lijnen München – Augsburg – Ulm, Augsburg – Donauwörth – Würzburg en Donauwörth – Aalen overneemt. Er moest nog een beslissing worden genomen over wie dit wagenpark, dat ook Siemens wagons omvat, zou gaan onderhouden.
In december 2020 heeft Go-Ahead TMH International een contract gegund voor het onderhoud van 22 Stadler Flirt3 treinen die besteld zijn voor gebruik op de E-Netz Allgäu diensten, en 56 Siemens Mobility treinen. Maar in mei 2021 werd Stadler zeer bezorgd over deze komst, uit vrees voor mogelijke industriële spionage. Stadler was van mening dat Go-Ahead niet had voldaan aan een contractuele voorwaarde die verbood het onderhoud aan een concurrent uit te besteden. Het geschil werd uiteindelijk opgelost.
Augsburg
TMH International zal vanaf 2022 het onderhoud van 78 meervoudige eenheden van Stadler en Siemens overnemen en bouwt daarvoor een werkplaats in Langweid am Lech bij Augsburg.
Nog vóór de gunning van het onderhoudscontract aan TMHI was Go-Ahead begonnen met de ontwikkeling van het depot Langweid am Lech door de herbestemming van een militair braakliggend terrein dat al meer dan 20 jaar verlaten was. De benodigde grond, die door Go-Ahead was aangekocht, werd overgedragen aan TMHI en de bouw van de werkplaats is nu in volle gang.
De bouwplaats in Langweid am Lech vertegenwoordigt een investering van meer dan 45 miljoen euro. Naast het onderhoudscontract voor Go-Ahead Bavaria beschikt het depot van Langweid over andere gratis onderhoudscapaciteiten voor alle soorten railvoertuigen – ongeacht de fabrikant. Hieruit blijkt het beleid van TMH in Europa.
Terwijl Go-Ahead een eenvoudig onderhoudspunt wilde, heeft de komst van TMH het mogelijk gemaakt veel verder te gaan dan dat. TMH is van mening dat er veel vraag is naar routinehandelingen, zoals het hersprofileren van wielen, wat een belangrijk element is van de beschikbaarheid van treinen. Het is in deze niche dat TMH zich wil positioneren door haar diensten aan te bieden aan alle soorten exploitanten.
Deze tekst verscheen oorspronkelijk in het Frans op de nieuwssite Mediarail.be
Laat een reactie achter