Spoorwegen verwachten veel van 5G

Illustratie: Siemens Mobility

5G zal de communicatie, de spoorweginfrastructuur en het rollend materieel naar een hoger niveau tillen. Het opent nieuwe perspectieven voor zowel passagiers als exploitanten, en geeft de toekomst van mobiliteit een impuls“. Dat is onder meer de mening van Siemens (Mobility). “5G opent nieuwe perspectieven voor zowel passagiers als exploitanten en is een grote stap in de richting van de mobiliteit van morgen” vervolgt de technologiereus.

“Nieuwe mobiele communicatiemogelijkheden zoals 5G zullen een revolutie teweegbrengen in de mobiliteitsindustrie en de manier waarop we reizen veranderen. Om de infrastructuur flexibeler en efficiënter te maken, zijn het juiste communicatiekader en de juiste connectiviteit nodig.

Onder invloed van megatrends zoals verstedelijking of digitalisering zal de vraag naar mobiliteit snel blijven toenemen. Tegelijkertijd neemt de noodzaak toe om de klimaatverandering en de uitputting van natuurlijke hulpbronnen tegen te gaan om een duurzame en leefbare toekomst vorm te geven.

Innovatieve technologieën, zoals 5G (en 6G+), zullen een enorm verschil maken voor duurzaamheid. Door de operationele efficiëntie te verhogen en bestaande technologie te upgraden, zal 5G lagere investerings- en levenscycluskosten mogelijk maken. Door gebruik te maken van bestaande 4G/5G-radio-infrastructuur, zoals openbare mobiele netwerken, kunnen openbaarvervoerexploitanten afzien van infrastructuurcomponenten, zoals netwerkkabels, glasvezel en koper langs de routes, die al door mobiele exploitanten of dergelijke zijn aangelegd of die nodig zijn voor onderhoud op lange termijn. Dit geldt voor radio- en andere installaties langs het spoor (CCTV, passagiersinformatiesysteem, entertainment voor de passagiers, enz.

Het resultaat is dat de signaaloverdracht wordt verplaatst naar de bestaande infrastructuur. Deze aanpak bespaart niet alleen kosten, maar maakt het ook mogelijk toepassingen in de spoorwegsector gemakkelijk naar de cloud te verplaatsen, onder meer door nauwe samenwerking met mobiele en cloud-exploitanten.

Minder hardware in het veld

Dankzij communicatie en connectiviteit via 5G kunnen fysieke elementen langs het spoor worden verminderd. Volgens Siemens betekent dat tot 90% minder netwerkabels zullen nodig zijn Dit kan de investeringskosten flink drukken terwijl ook vanuit ecologisch oogpunt de voor 5G nodige apparatuur heel wat voordelen biedt.

Maar er zijn nog andere voordelen. Zo moeten intelligent gegevensverzameling, analyse en evaluatie in de cloud zorgen voor een voorspellend onderhoud, maar ook voor continue software-updates terwijl diensten op afstand maken het mogelijk maken om de levensduur van producten en apparatuur te verlengen. Volgens Siemens worden de levenscycluskosten aldus tot 25% verlaagd.

Ook luidt het dat operators met idee en real-time gegevens de capaciteit van treinen en stations kan worden ‘geoptimaliseerd’. Volgens Siemens helpt het ook bij de ontwikkeling van geautomatiseerde treinbesturing (ATO: Automated Train Operations) en/of het besturen van treinen op afstand (RTO: Remote Train Operations). Hier is het niet zozeer wachten op technische ontwikkelingen maar wel op het bij middel van 5G op waarderen van de infrastructuur. Om bv. RTO en ATO te kunnen realiseren is namelijk ERTMS (European Rail Traffic Management System)/ ETCS (European Train Control System) als basislaag nodig en de meeste spoorwegnetten hebben hier nog een hele weg af te leggen.

Volgens Siemens rust 5G op veel bekende parameters maar tilt ze deze technologieën naar een hoger niveau. Spoorwegen beschikken momenteel bv. reeds over een eigen van het burgernet afgescheiden GSM-net (bv. GSM-R) dat moet worden opgewaardeerd tot ‘5GRail’: “Gegevensoverdracht, reactiesnelheid (of latentie) en connectiviteit zijn fundamenteel voor het optimaliseren van de spoor- en wegeninfrastructuur, het verminderen van hardware en het bieden van veilige operaties voor iedereen. Realtime informatie en reactie en geautomatiseerd rijden zijn slechts enkele gebieden die van 5G zullen profiteren.”

5G blijkt over treinreizigers voordelen te bieden. Kortere wachttijden bij aansluitende treinen’ zullen voor een geoptimaliseerde reis- en woon-werkervaring zorgen, de tools voor het plannen van (trein)reizen zullen er verder op vooruitgaan terwijl er ook tijdens de reis meer en betere real-time informatie beschikbaar zal zijn die ook reizigers zullen toelaten om hun reisplannen tijdens de reis aan te passen. Verder zorgt 5G voor een verbeterde internetverbinding aan boord. Snelle WIFI, Infotainment tijdens lange treinreizen en real time reisinformatie.

Volgens Siemens bestaat er geen twijfel over: “5G komt eraan en zal hele industrieën veranderen. De commerciële uitrol is in volle gang. 5G kan veel kansen bieden in de mobiliteitssector.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.