Het lijkt erop dat van het Spartacusplan, bedoeld om de provincie Limburg met sneltrams een goede ov-ontsluiting te geven (Hasselt-Maasmechelen en Hasselt-Maastricht), weinig meer overblijft. Op het laatste overleg van de Vlaamse regering voor het zomerreces, gaf de Vlaamse regering groen licht voor ‘vervolgstappen’ in het Spartacusproject.
Op lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen) gaat de trambus het tracé van de Grote Ring volgen. De haalbaarheidsstudie voor het tracé op Spartacus Lijn 1 en van het onderzoek dat gevoerd werd voor Spartacus Lijn 2 rond een versnelde uitrol over een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) systeem via een trambus, leverde een positieve uitkomst op. Uit de studie blijkt dat de trambus voor Lijn 2 een groot reizigerspotentieel heeft. De volgende stappen zijn mogelijk. Voor Spartacus Lijn 1 heeft de studie aangewezen dat de Boulevard een technisch haalbaar tracé is. Voor Lijn 2 werden de vervolgstappen in kaart gebracht.
Peeters heeft “De Werkvennootschap” opdracht gegeven te starten met de eerste fase van de uitvoeringswerken om alvast de helft van de vrije bedding te realiseren. De meer ingrijpende werkzaamheden, zoals de doortochten in Hasselt, de universitaire campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen, worden ondertussen verder bestudeerd en voorbereid om ze in een tweede fase te realiseren.
TreinTramBus blijft pleiten voor sneltrams
De gebruikersvereniging TreinTramBus, die het idee van trambussen voor Spartacus niet genegen is en blijft pleiten voor een sneltram, betreurt de gang van zaken. Zo betwist de gebruikersvereniging dat het tracé over de Grote Ring een hoger reizigerspotentieel zou hebben.
TTB-woordvoerder Peter Meukens: “Dat zou ons zeer verbazen. In vergelijking met de huidige buslijn 45 tussen Hasselt en Maasmechelen zullen busreizigers langer onderweg zijn en verder moeten lopen om het historisch en commercieel centrum van Hasselt te bereiken. Dat noemen we achteruitgang.”
Ook is Peter Meukens van oordeel dat van het oorspronkelijk Spartacusplan niet veel meer overeind blijft: “De reistijd vanuit het Maasland naar het centrum van de provincie neemt toe, want de trambus is tot nader order trager dan een klassieke bus. Bovendien zullen de knooppunten, die nodig zijn voor goede aansluitingen overal in Limburg, niet functioneren. Gebruik hiervoor dan niet meer de naam Spartacus. Wat men nu wil doen, heeft met Spartacus niks meer te maken. De Limburgse reizigers en de leefbaarheid van Limburg op lange termijn zijn de grote verliezers. Alleen de politici, die straks een lintje mogen doorknippen, en de tegenstanders van de sneltram zijn op het eerste gezicht de winnaars. Maar dat is slechts schijn”.
En vervolgt Meukens: “Eigenlijk draagt minister Peeters het Spartacusplan nu ten grave. Evenmin als de stad Hasselt geeft de minister blijk van enige visie en ambitie voor het openbaar vervoer in Limburg. De stad Hasselt moet zich als regionale centrumstad bewust zijn van haar verantwoordelijkheid voor de hele provincie. Bezoekers in Hasselt zijn welkom, als ze hun auto in de dure parkeergarages onder het Kolonel Dusartplein en de Quartier Blue parkeren. Maar wie per se met het openbaar vervoer naar Hasselt wil rijden, wordt ver van het centrum gedropt. Met meer autoverkeer en een marginaal openbaar vervoer zullen we de leefbaarheid van Hasselt en de hele provincie niet duurzaam in stand houden.”
Laat een reactie achter