Siemens Mobility heeft van de NMBS de opdracht gekregen om 390 treinen en stuurwagens uit te rusten met European Train Control System (ETCS) Level 2 technologie. Meer bepaald gaat het om 305 Desiro-motorstellen, 64 stuurrijtuigen M6 en 21 stuurrijtuigen I11. Daarmee zal de NMBS-vloot voldoen aan de nieuwste Europese normen voor basislijn V3.6.0. Siemens zal ook voor 10 jaar het onderhoud van dze ETCS-systemen verzorgen. Door te investeren in de ETCS Level 2 upgrade, zullen de Belgische Spoorwegen voldoen aan de nieuwste Europese normen baseline V3.6.0 voor spoorveiligheid. Het nieuwe systeem zal ook toekomstige upgrades naar de volgende ETCS-versies vereenvoudigen volgens TSI-normen (Technical Specifications for Interoperability), die de basis vormen voor aanvullende functies zoals automatic train operation (ATO).
Met de ETCS level 2 upgrade zal de vloot in staat zijn om met een grotere mate van efficiëntie te werken en te voldoen aan de nieuwste Europese normen voor interoperabiliteit van spoorwegveiligheid. Siemens Mobility zal de boordapparatuur en installatieondersteuning voor treinen in de hele vloot leveren. De nieuwe technologie zal niet alleen de bestaande nationale functies in België en Luxemburg ondersteunen, de herautorisatie van een aantal van de achteraf gemonteerde voertuigen zal de voertuigen ook in staat stellen om mogelijk in Duitsland en Nederland te rijden. Daarnaast zal Siemens Mobility 10 jaar onderhoud voor het ETCS-systeem verzorgen en ook een Online Key Management Solution bieden die de treinexploitatie verder zal digitaliseren.
“Onze geavanceerde en in de praktijk bewezen ETCS-producten en -toepassingen zullen de veiligheid verbeteren en de capaciteit verhogen”, aldus Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility. “Bovendien is dit project een nieuwe belangrijke stap in de transformatie van de Europese spoorwegen naar een geharmoniseerd en interoperabel systeem dat veilig de weg vrijmaakt voor grensoverschrijdend spoorvervoer.”
De retrofit van het wagenpark zal worden uitgevoerd door middel van een alomvattende aanpak die het ontwerp van een voertuigspecifiek systeemintegratieconcept omvat. Waar mogelijk zullen essentiële onderdelen van de bestaande ETCS-boordapparatuur worden onderhouden. Siemens Mobility heeft de Desiro-treinen in de vloot al uitgerust met een eerdere versie van de Trainguard ETCS Level 1-oplossing. Deze aanpak zal ook de upgrade mogelijk maken van de op Alstom gebaseerde ETCS-boordoplossingen die waren uitgerust op de stuurrijtuigen I11- en M6 die door Bombardier werden geleverd. Siemens Mobility zal in eerste instantie een prototype van elk voertuigtype retrofitten en opnieuw autoriseren.
“Met de keuze voor ETCS heeft Europa de weg vrijgemaakt voor toekomstbestendig, grensoverschrijdend treinverkeer. Gepromoot door politieke leiders en aangestuurd door spoorwegexploitanten en toonaangevende leveranciers zoals Siemens, wordt een netwerk van met ETCS uitgeruste lijnen gecreëerd binnen Europa en daarbuiten. Parallel aan nieuwbouwprojecten rusten veel spoorwegmaatschappijen hun spoorwegvoertuigen en -vloten uit met ETCS-oplossingen aan boord. Als een van de ETCS-pioniers heeft Siemens Mobility al retrofit-projecten geïmplementeerd in verschillende landen, waaronder Zwitserland, Groot-Brittannië en Spanje” aldus nog het persbericht dat door Siemens werd verspreid.
Laat een reactie achter