(Update 05/04/2023) Het gaat spoor- en treinconstructeur Siemens Mobility duidelijk voor de wind. Nadat een kleine maand geleden bekend geraakte dat dit bedrijf 220 miljoen dollar wil investeren in een nieuwe rijtuigen- en locomotievenfabriek in het Amerikaanse North Carolina, komt daar nu het nieuws bij dat ze de oppervlakte van haar productie-eenheid in München-Allach wil uitbreiden van 50.000 m² en 80.000 m². Bedoeling is om extra capaciteit te creëren voor nieuwe orders, voor de optimalisering van de logistieke en productiestromen en voor nieuwe kantoorruimtes. Een prijskaartje hiervoor werd niet meegedeeld.
Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock bij Siemens Mobility: “Onze fabriek in Allach is een van de modernste locomotieffabrieken in Europa en maakt gebruik van de nieuwste innovatieve technologieën zoals laserlassen met robots, virtuele realiteit en 3D-simulaties om lassers op te leiden. Met de extra capaciteit kunnen we de productie verhogen en voldoen aan de groeiende marktvraag in Europa. We kunnen nu meer dan 300 locomotieven per jaar bouwen in Allach en nieuwe, hooggekwalificeerde banen creëren in de fabriek”.
De fabriek in München-Allach, die zich op 10 km van het station München Hbf bevindt, werd begin 20e eeuw gebouwd door Krauss-Maffei. In 2001 nam Siemens daar de locomotiefactiviteiten volledig over waarna er in 2010 werd gestart met de productie van de succesvolle Vectron-locomotieven. Daar werden er tot dusver wereldwijd reeds meer dan 1.600 van verkocht. Om de synergieën tussen productie en service optimaal te benutten opende Siemens Mobility daarop in 2015 een Rail Service Center en een datacenter. De locatie München-Allach telt momenteel meer dan 1.600 werknemers.
Johannes Emmelheinz, CEO Customer Services bij Siemens Mobility: “Na de uitbreiding van ons depot- en servicenetwerk in Novara, Italië, en Bratislava, Slowakije, vorig jaar, gaan we door met het ontwikkelen en uitbreiden van servicelocaties langs de trans-Europese spoorwegcorridors. Door de uitbreiding van het competentiecentrum voor locomotieven op onze traditionele bedrijfslocatie in München-Allach zullen onze klanten profiteren van de extra capaciteiten en ons brede aanbod aan preventief en correctief onderhoud. Door de nauwe interactie tussen het Rail Service Center en het datacenter kunnen we onze digitale diensten op basis van Railigent X voortdurend verder ontwikkelen en verfijnen. Daardoor kunnen we ook de beschikbaarheid van de locomotieven tot 100 procent garanderen”
North Carolina
In Lexington, in de VS-staat North Carolina, werd met het oog op toekomstige uitbreidingen een terrein van 81,7 ha verworven. In eerste instantie wordt daarvan 4,64 ha ingenomen door gebouwen. De start van de werkzaamheden is voorzien voor het vierde kwartaal van 2024. Ook deze nieuwe vestiging zal gebruik maken van de nieuwste productietechnieken zoals deze in München-Allach worden gebruikt. Wanneer de fabriek volledig operationeel is, zal ze bovendien koolstofneutraal zijn. De nieuwe vestiging in North Carolina moet 500 nieuwe banen opleveren.
In hoeverre de uitbreiding van de vestiging in München-Allach invloed heeft op de tewerkstelling, werd eveneens niet meegedeeld.
UPDATE 05/04/2023:
De update betreft een precisiering van de in North Carolina aangekochte oppervlakte (er stond 80,9 ha of afgerond 200 acres) terwijl dat exacter 202 acres (81,7 ha) blijkt te zijn. Verder werd verduidelijkt dat daarvan in eerste instantie 500.000 vierkante voet (4,64 ha) wordt ingenomen door gebouwen.
Laat een reactie achter