“Gezocht: kandidaat-uitbater voor River Terminal Roeselare” is de titel van een nieuwsbericht dat sinds 26/09 (2022) te vinden is op de website van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen. Vreemd, want reeds in maart 2020 verscheen een soortgelijk bericht op de website van de provinciale ontwikkelingsmaatschappij. Waar de bouwwerken reeds in de zomer van 2020 werden opgestart, was het de bedoeling dat de nieuwe overslagterminal langs het kanaal Roeselare – Leie reeds midden 2021 operationeel zou zijn. De overslagterminal is reeds verschillende maanden klaar om schepen te kunnen ontvangen, maar al die tijd liggen de nieuwe kade er werkloos te wachten op het eerste schip dat komt aanmeren. Bedoeling was dat de nieuwe exploitant zou worden voorgesteld op een studiedag over intermodaal vervoer die op 04/10/2022 plaats vond in het Brugse concertgebouw, maar omdat de onderhandelingen op het laatste moment afsprongen, kon deze voorstelling niet doorgaan. Integendeel werd er gesolliciteerd naar een nieuwe gegadigde om de overslagterminal uit te baten.
Waar de overslagterminal in Wielsbeke zich sinds zijn opening in 2014 voornamelijk richt op containervervoer, met daarnaast een belangrijk aandeel bouwmaterialen in bulk, is het de bedoeling om met de nieuwe overslagterminal van Roeselare het palletvervoer per schip een belangrijke duw in de rug te geven.
Niet ieder bedrijf heeft namelijk het potentieel om volledige containers naar klanten te versturen. Anderzijds is palletvervoer nu iets dat hoofdzakelijk met vrachtwagens plaats vindt. “Elk jaar rijden er 100 miljoen palletten over de Belgische wegen” zegt Peter Joos van JoGo Logistics daarover, JoGo Logitices zet reeds inzet in op palletvervoer via de binnenvaart maar ziet nog een belangrijk groeipotentieel.
Hij zou het mooi vinden als daar 10% via het water zou kunnen verlopen. Vandaag de dag is dat slechts 0,22% van het volledige aandeel dat via de binnenwaters wordt verscheept (cijfers: De Vlaamse Waterweg nv).
Verder stelt Peter Joos ook nog dat in een binnenschip 10 tot 50 vrachtwagenladingen passen terwijl het brandstofverbuik 30% lager ligt.
Er is blijkbaar nog een lange weg te gaan bij het opkrikken van het palletvervoer in de binnenvaart. De nieuwe River Terminal van Roeselare moet daartoe bijdragen.
“Belangrijk is dat de terminal in Roeselare, net zoals Wielsbeke, een ‘open access’ terminal wordt. Alle bedrijven die de transportshift naar water willen maken, moeten daar de kans toe krijgen. We zoeken een uitbater met knowhow op vlak van bulk en paletten, kennis van procedures en logistieke IT” stelt Pieter Decloedt, hoofd van de afdeling ‘Transport&Logistiek’ binnen de POM West-Vlaanderen.
Voor het aanmeren van de schepen beschikt de nieuwe infrastructuur over een kaaimuur van 230 meter. Daarnaast is er een kaaiplateau van 18.000 m² die als opslagruimte fungeert terwijl er ook nog 9.000 m² aanpalende grond die de nieuwe concessionaris vrij kan invullen om naar de eigen behoeften logistieke en watergebonden activiteiten uit te voeren.
De concessie is onmiddellijk beschikbaar en heeft een looptijd van 25 jaar. Waar de POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg nv investeerden in de nodige infrastructuur is het de rol van de uitbater van de terminal om de operationele werking vorm te geven en verder uit te rollen.
Gezien de we binnen het kader van een overheidsopdracht moeten werken, kon Pieter Decloedt niet uitweiden over wat er bij de eerdere aanbesteding fout is gelopen. Hij vindt het alvast jammer dat deze doorstart moet worden gemaakt.
“Voor ons is het essentieel om de juiste partner vinden die de juiste dienstverlening aan de bedrijven kan aanbieden. Er is voldoende interesse zowel vanuit kandidaat uitbaters als vanuit kandidaat gebruikers, waardoor we hoopvol zijn dat we alsnog snel van start kunnen gaan” voegt hij daar nog aan toe.
Laat een reactie achter