Oostenrijkse spoorwegen bestellen 20 extra nachttreinstellen bij Siemens Mobility

Foto: Siemens Mobility

Nadat ÖBB in 2018 een reeks van 13-ledige nachttreinstellen bestelde bij constructeur Siemens Mobility, volgt nu een vervolgorder van 20 dergelijke treinstellen van de nieuwe generatie Viaggio Next Level. De eerste 13 treinstellen zijn momenteel in aanbouw in de Siemens-fabriek in Wenen en zullen naar verwachting vanaf december van volgend jaar (2022) ingezet worden op verbindingen van Oostenrijk en Duitsland naar Italië. De huidige ingezette treinstellen moeten daar uit roulatie worden genomen omdat ze niet langer voldoen aan de nieuwe Italiaanse normen inzake brandveiligheid. De 20 bestelde treinstellen moeten tegen 2025 worden in gebruik genomen en zullen worden ingezet op de verbindingen van Wenen en Innsbruck -naar Hamburg en Amsterdam, van Wenen naar Bregenz en Zürich, van Graz naar Zürich en van Zürich naar Hamburg en Amsterdam. Tegen 2025 zal dan ook een groot deel van de huidige vloot kunnen worden vervangen. Naast nachttreinen heeft ÖBB bij Siemens Mobility ook acht negenledige treinstellen voor dagtreinen besteld. Dag- en nachtreinen samen gaat het om 700 rijtuigen. De totale waarde van de raamovereenkomst bedraagt 1,5 miljard euo.

Andreas Matthä, ÖBB CEO: “Met de bestelling van de 20 extra Nightjets is een belangrijke stap in de positionering van ÖBB als marktleider in de Europese nachttreinbranche. ÖBB is nu reeds Europa’s grootste nachttreinoperator en met de nieuwe state-of-the-art Nightjet-vloot zullen we onze positie verder versterken en onze reizigers eersteklas comfort bieden”.

Elk treinstel bestaat uit zeven rijtuigen uit twee zitrijtuigen, drie rijtuigen met ligplaatsen (“couchettes”) en twee slaaprijtuigen. In het nieuwe concept van de ligrijtuigen is er bij middel van minicabines aanzienlijk meer privacy voor individuele reizigers. De slaaprijtuigen beschikken over een eigen toilet en douche. In het treinstel zal er gratis WiFi aanwzig zijn terwijl er ook gedacht is aan reizigers met een fysieke beperking. Elke Nightjet zal namelijk over een multifunctioneel rijtuig met een lage vloeringang beschikken terwijl ook de ligplaatsafdelingen en het toilet ‘barrièrevrij’ zijn ontworpen.

Bij het ontwerp werd niet alleen aan de reiziger gedacht. Het milieuvriendelijke karakter van de nachttreinen wordt onderstreept door de speciale lichtgewicht draaistellen. “Zij zorgen gedurende de levenscyclus van de trein zowel voor een bijzonder soepele rit als een lager energieverbruik “, zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.