Na de waterstofbus en -trein nu ook de waterstoftram

Constructeur Hyundai Rotem en het bestuur van de Zuid-Koreaanse stad Ulsan willen samen een demonstratietraject voor een lagevloerwaterstoftram bouwen. Daarvoor wordt een 4,6 kilometer lange ongebruikte spoorlijn omgebouwd tussen het station Taehwagan en dat in de haven van Ulsan.

Kaart: OpenStreetMap.org / Overlay: Duurzaam Mobiel

Het project behelst de bouw van de tramlijn, de bouw van een tramdepot, een opslagplaats voor de waterstof en de levering van de tramrijtuigen. De bedoeling is om na te gaan of waterstoftrams een geschikt vervoermiddel zijn om in te zetten op de geplande Ulsan Urban Railroad. In juli 2019 kondigde het stadsbestuur al plannen aan voor de aanleg van een 48,3 kilometer lang tramnet met vier lijnen.

Met het project is een bedrag van 1,3 biljoen dollar (1 miljard dollar) gemoeid. In een eerste fase wordt het tramnet 25,3 kilometer lang. De voltooiing van deze eerste fase is voorzien in 2027. Een prototype voor de lagevloertram voor het demonstratietraject moet al in 2021 afgeleverd worden.

Totaalproject

Omdat Hyundai Rotem zowel de trams als de laadstations zal leveren, is het bedrijf van mening dat het problemen al voor de start van de exploitatie kan opsporen. Ook is zo een meer samenhangend en een efficiënt onderhoudsplan mogelijk.  Naast de ontwikkeling en levering van het lagevloermaterieel en van de oplaadstations voor waterstof, de aanpassing van de spoorlijn en de installatie van het signalisatie- en veiligheidssysteem neemt de constructuur namelijk ook de exploitatie van de tramlijn op zich. De stad Ulsan zorgt op zijn beurt voor de administratieve ondersteuning voor de goedkeuring van testlijnen en voor de installatie van oplaadstations.

In vergelijking met meer conventionele trams, maar ook in vergelijking met batterijtrams, heeft deze waterstoftram geen enkele vorm van bovenleiding nodig. Dit verlaagt in een belangrijke mate de kostprijs van de aanleg.

De lagevloertrams worden uitgerust met luchtfilters die in staat zijn om per uur ongeveer 800 μg deeltjes fijn stof uit de lucht te zuiveren en 107,6 kilo schone lucht vrij te geven. Een soortgelijke technologie is al toegepast op de waterstofauto Hyundai Nexo, die in 2018 op de markt kwam.

Hyundai Rotem is niet de eerste constructeur die een waterstoftram wil bouwen. Zo kondigde China in het voorjaar van 2015 aan een waterstoftram te willen ontwikkelen. In het najaar van 2019 werd meegedeeld dat een waterstoftram werd getest in de straten van het Russische Sint-Petersburg.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.