De particuliere spoorwegmaatschappij Transdev heeft bij de Franse ‘Autorité de Régulation des Transports (ART) klacht ingediend tegen de spoornetbeheerder ‘SNCF Réseau’. Het nieuws kadert in het openstellen van een aantal regionale spoorlijnen (TER-lijnen) in de Franse regio ‘Hauts-de-France‘ en werd gemeld door het Franse tijdschrift ‘Ville, Rail & Transports’. Volgens Trandev komt de Franse netbeheerder zijn verplichtingen niet na om détails te verstrekken over de spoorweginstallaties in Amiens. In het kader van het openstellen van de TER-lijnen voor concurrentie moet SNCF Réseau namelijk kandidaat-spoorwegexploitanten de nodige gegevens verstrekken die nodig zijn om het spoorwegverkeer te kunnen aanbieden.
De regio ‘Hauts-de-France” wil 20% van haar spoorwegnet in drie kavels openstellen voor concurrentie en heeft daarvoor het in de zomer van vorig jaar (2020) de daarvoor nodige aanbestedingen uitgeschreven. Transdev staat daarbij op de shortlist om deze concessies uit te baten maar heeft van SNCF Réseau informatie nodig om haar dossier verder te kunnen voorbereiden.
Op haar beurt werd de regio bij de voorbereiding van haar liberaliseringsdossier twee jaar geleden ook al door SNCF tegengewerkt. De regio had toen informatie nodig over o.a. de lijnen, de staat van het rollend materieel, het aantal nodige spoorwegbeamten en hun profiel. Toen diende de regio zelf ook reeds klacht in bij de spoorwegautoriteit, die toen nog onder de naam ‘ARAFER’.
Franck Dhersin, vice-voorzitter van de regio ‘Hauts-de-France’, belast met mobiliteit en transport, is trouwens niet verbaasd met wat TRANSDEF overkomt. Uit zijn contacten met de verkozen mandatarissen in de regio’s ‘Sud’ (o.a. Côte d’Azur) en ‘Grand Est’ blijkt namelijk dat SNCF Réseau daar een zelfde soort obstructie uitvoert. Deze regio’s zijn dan ook koploper bij de voorbereidingen om hun spoornet, uit onvrede met de nationale spoorwegmaatschappij SNCF, te laten exploiteren door private spoorwegmaatschappijen.
De regio ‘Hauts-de-France’ hoopt dat de contracten met de privé-exploitanten, die een looptijd hebben van 9 jaar, eind 2022 kunnen worden getekend zodat de exploitatie van start kan gaan in de loop van 2023. In de regio ‘Sud’ (voorheen ‘PACA’, wat stond voor ‘Provence – Alpes – Côte d’Azur’) hebben de geïnteresseerde spoorwegmaatschappijen reeds hun bod uitgebracht. Daar hoopt men over 3 à 4 jaar te kunnen starten met een privé-operator. Over de exacte timing van de regio ‘Grand Est’ zijn nog geen verdere details bekend.
SNCF Réseau staat sinds 1 maart van vorig jaar (2020) onder de leiding van de 54-jarige Belg Luc Lallement, voorheen CEO van de Belgische netbeheerder Infrabel.
Laat een reactie achter