De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB investeert 40 miljoen euro in de modernisering van haar Weense Simmering-onderhoudswerkplaats. Dat is de vijfde grootste onderhoudswerkplaats van de Oostenrijkse spoorwegen en die is gespecialiseerd in het onderhoud van langeafstandstreinen.
Jaarlijks onderdhoudt en reviseert de werkplaats 25 Railjet-treinsets en 130 passagiersrijtuigen voor de lange afstand. In de toekomst zal Simmering ook de centrale locatie worden voor het onderhoud van de dertien nieuwe Nightjet-nachttreinen die de Oostenrijkse spoorwegen heeft besteld en waarmee het huidige nachttreinnet verder zal worden uitgebreid.
Momenteel verzekeren de Oostenrijkse spoorwegen negentien nachttreintrajecten, waaronder de lijnen Brussel – München – Wenen en Brussel – München -Innsbruck die op 19 januari aan het net werk werden toegevoegd. Op 13 december van dit jaar worden daar nog de nachttreinen vanuit Amsterdam naar Wenen en Innsbruck via München aan toegevoegd.
Nieuwe generatie nachtrijtuigen
De Oostenrijkse spoorwegen bevestigden in augustus 2018 hun geloof in de renaissance van de nachttrein met de aankoop bij Siemens van dertien nieuwe nachttreinen bestaande uit zeven rijtuigen. Dit najaar wordt daar nog een bestelling van twintig bijkomende nachttreinen aan toegevoegd. Met het eerste lot is een investering van 250 miljoen euro gemoeid. Aan de bijkomende bestelling hangt een prijskaartje van 500 miljoen euro.
De rijtuigen worden vanaf 2022 ingezet. In eerste instantie rijden ze op de lijnen naar Italië, waar nieuwe normen voor het gebruik van spoortunnels van toepassing worden.
De Oostenrijkse spoorwegen zijn niet de enigen die een nieuw geloof in de nachttreinen aanhangen. Deze maand raakte bekend dat de Zwitserse spoorwegen een nachtverbinding van Amsterdam naar Zürich willen opstarten.
Laat een reactie achter