Waar tussen 2012 en 2021 in ons land slechts 108 nieuwe elektrische lijnbussen werden ingeschreven, kwamen er daar in 2022 zowaar 42 exemplaren bij. Dat blijkt onder meer uit de cijfers die Wim Chatrou van Chatrou CME Solutions verzamelde en zopas publiceerde. Verder was in 2022 de sterkste aangroei van het aantal elektrische lijnbussen te vinden in het Verenigd Koningrijk: daar werden 685 (16,5%) van de 4152 in 2022 nieuwe elektrische bussen genoteerd. Verder bleek in 2022 het Chinese Yutong met 479 afgeleverde exemplaren de meest succesvolle constructeur van elektrische bussen (11,5 % van de Europese markt). Beschouwd over de periode 2012 – 2012 verkocht het Poolse Solaris 1462 exemplaren elektrische bussen (11,6% van de markt). Vlaams constructeur Van Hool, die in het verleden fout heeft gegokt op de productie van waterstofbussen en nu op het vlak van elektrische lijnbussen moet zien bij te benen met zijn nieuwe A-serie, blijkt in 2022 met in totaal 87 afgeleverde elektrische bussen enigszins zijn draai te vinden. Tussen 2012 en 2021 kwam Van Hool met slechts 5 exemplaren (exclusief trolleybussen) er nauwelijks aan te pas.
Sinds 2012 verzamelt de Nederlander Wim Catrou bij de officiële instanties de registratiegegevens over de Europese busmarkt (Europese Unie plus Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zwitserland en IJsland), in het bijzonder over bussen met alternatieve aandrijvingen: batterijbussen maar ook waterstofbussen, hybride bussen en bussen op CNG. Het gaat hem m.a.w. om het aantal nieuwe bussen dat daadwerkelijk de weg wordt opgestuurd, los van de bestellingen die door de constructeurs worden opgetekend.
Eerste wat verrassende vaststelling: het aantal nieuwe bussen met alternatieve aandrijving was in 2022 tanende: 270 exemplaren minder dan het jaar voordien (9543 exemplaren in 2022 tegenover 9813 exemplaren in 2021. Daarmee kwam een einde aan de steile klim die sinds 2018 werd ingezet. Deze terugval is vooral terug te schrijven aan het minder aantal ingeschreven hybride bussen (een markt vooral gedomineerd door Volvo). Daarvan verschenen er vorig jaar zomaar eventjes 1267 exemplaren minder op de weg dan het jaar ervoor (2018 exemplaren tegenover 3285 exemplaren).
Waar bij het treinverkeer waterstoftreinen hun plek blijken te hebben gevonden, is dat niet het geval bij de lijnbussen. Terwijl waterstofbussen tot dusver nooit echt van de grond kwamen. Tussen 2012 en 2022 werden daar in total slechts 99 exemplaren van geleverd tegenover 158 in 2021, 47 in 2020 en 32 in 2018. Met uitzondering van 2014 waren daarvan het aantal nieuwe geregistreerde exemplaren op de vingers van één hand te tellen. Hier was in 2022 het Poolse Solaris met 54 exemplaren de meest succesvolle constructeur.
De elektrische batterijbussen zetten ondertussen hun steile opmars sinds 2019 verder: van 1672 geregistreerde exemplaren in 2019 over 2210 geregistreerde exemplaren in 2020 en 3282 geregistreerde exemplaren in 2021 tot 4152 geregistreerde exemplaren in 2022.
CNG-bussen kenden in 2019 en 2020 een steile klim waarna het aantal nieuwe exemplaren daarvan vrij stabiel bleef.
Het Verenigd Koninkrijk is het land waar batterijbussen (trollybussen niet meegerekend) het best vertegenwoord zijn. Daarvan werden er tussen 2012 en 2022 in total 1835 exemplaren geregistreerd (14,5 % van de markt), kort daarop gevolgd door Duitsland met 1809 exemplaren of 14,3% van de markt. Daarop op enige afstand Frankrijk met 1562 exemplaren of 12,3% van de markt.
Opvallend is de uitzonderlijk sterke score van Nederland met 1414 geregistreerde lijnbussen of 11,2% van de markt. Daartegenover verbleekt het aantal elektrische lijnbussen op de Belgische wegen: slechts 150. Daarvan werden er 42 geregistreerd in 2022 en 108 de jaren ervoor. Wat niet uit de cijfers van Wim Chatrou blijkt dat vanaf de tweede helft van vorig jaar een eerste deel van de 60 door De Lijn bestelde elektrische bussen beginnen in te stromen. Ter vergelijking: volgens Statbel reden op 1 augustus 2022 in totaal 16557 in België ingeschreven autobussen en autocars rond. Op 31/12/2021 beschikte De Lijn in totaal over 2.294 bussen.
Waar in 2022 het Verenigd Koninkrijk met 685 nieuwe elektrische bussen nog steeds koploper blijft, blijkt in Nederland de markt voor elektrische bussen gestagneerd. Daar werden er nog slechts 95 (2,3 % van het in totaal 4152 aantal geregistreerde exemplaren) nieuwe exemplaren op de Europese wegen.
(Lees verder onder de grafieken)
Verder bleek in 2022 het Chinese Yutong 479 geregistreerde exemplaren de meest succesvolle constructeur van elektrische lijnbussen (11,5% van de Europese markt), op de voet gevolgd door het Britse BYD – Alexander Dennis (465 exemplaren of 11,2%) en het Duitse Mercedes (405 exemplaren of 9,8%) en het Frans/Italiaanse Iveco – Heuliez met 347 exemplaren (8,4%). Het Nederlandse VDL volgt daarop met 344 exemplaren (8,3%) en het Poolse Solaris (342 exemplaren of 8,2%).
De tradities trouw behoort Van Hool uit Lier met 87 geregistreerde exemplaren bij de hekkensluiters. Zij vertegenwoordigen slechts 2,1% van de markt van de elektrische bussen.
Over de jaren heen is het Poolse Solaris de meest succesvolle constructeur. Tussen 2012 en 2022 leverden zij 1462 elektrische bussen af, of 11,6% van de Europese markt. Op de tweede plaats komt het Chinese BYD met 1410 exemplaren of 11,1% van de Europese markt. Waar in 2022 het aandeel van het Nederlandse VDL enigszins terugviel (8,3% in 2022) vertegenwoordigde het tussen 2012 en 2022 met 1313 exemplaren 10,4% van de Europese markt.
Laat een reactie achter