Het Zweedse bedrijf Einride stelde op 8 oktober zijn nieuwe gamma aan zelfrijdende POD-vrachtwagens voor. Twee modellen daarvan worden vanaf 2021 te huur aangeboden op de commerciële markt. Van de eerste generatie, de T-Pod, worden momenteel verschillende exemplaren getest door de Zweedse voedselproducent Oatly en DB Schenker. Ze halen halen niveau 4 op de SAE-schaal niveau 4 (totale autonomie mogelijk op bepaalde trajecten) en kunnen 16 ton vracht vervoeren. Ze worden draadloos en op afstand bewaakt door een operator. De nieuwe modellen zijn bedoeld voor massa-productie.
Het Zweedse bedrijf Einride werd opgericht in 2016 en pioniert in zelfrijdende vrachtwagens. In 2019 lanceerde het bedrijf als eerste ter wereld een volledig autonoom en elektrisch zwaar transportvoertuig dat op de openbare weg rijdt. De Pod is in gebruik op geselecteerde locaties van klanten in Zweden: de Zweedse voedselproducent Oatly en DB Schenker. De voertuigen worden op afstand gemonitord en bedienen de voertuigen zonder dat er een menselijke bestuurder aan boord nodig is.
De nieuwe Pod heeft een verfijnder ontwerp waardoor hij meer aërodynamisch en functioneel is. Maar ook is hij klaar voor grootschalige productie en commercialisering. Nu kunnen bedrijven over de hele wereld goederen duurzaam en kostenconcurrerend gaan verzenden met Autonomous Electric Transport (AET), gecoördineerd door het intelligente vrachtmobiliteitsplatform. Eiride: “Voor het eerst is de Pod beschikbaar voor bedrijven die de overgang willen maken van de analoge, inefficiënte dieseltransportoplossingen van vandaag naar een oplossing voor vrachtmobiliteit die veiliger, duurzamer en kostenefficiënter is”.
Classificatie van zelfrijdende voertuigen
Voor autonome voertuigen wordt doorgaans de ‘SAE’-schaal gebruikt, een indeling die werd gecreëerd door de ‘Society of Automotive Engineers’. Deze SAE-schaal is wereldwijd de meest toegepaste en internationaal erkende indeling bij voertuigautomatisatie maar kent volgens het bedrijf zijn beperkingen omdat ze uitgaat van het niveau van menselijke bediening.
De SAE-schaal vertrekt van puur ondersteunend (niveau 0) tot een niveau van voertuigautomatisatie waarbij een autonoom voertuig zonder enige menselijke tussenkomst alle verkeerssituaties aankan (niveau 5).
Voor zover bekend geraakt men wereldwijd niet verder dan niveau 4 wat staat voor een hoge mate van automatisering waarbij in specifieke situaties het systeem alle aspecten van het rijproces overneemt en ook zelfstandig stopt als de menselijke bestuurder niet reageert op verzoeken tot ingrijpen.
Ook de POD-voertuigen van Einrich bevinden zich op niveau 4 maar omdat Eirich deze indeling niet voldoende verfijnd acht, maakte ze binnen niveau 4 een eigen AET-onderverdeling:
- AET 1 (Fenced) is ideaal voor gesloten faciliteiten met vooraf bepaalde routes die het meest geschikt zijn voor een volledig autonoom bedrijf.
- AET 2 (Nearby) omvat gesloten faciliteiten, maar voegt de mogelijkheid toe om de openbare weg te overbruggen over korte afstanden tussen de bestemmingen.
- AET 3 (Landelijk) brengt de functionaliteit van de Pod naar een hoger niveau, waardoor het mogelijk is om tussen de te bedienen bedrijven met een maximumsnelheid van 45 km/u te rijden op meer landelijke wegen en op de minder drukke hoofdwegen .
- AET 4 (Highway) verzekert een volledig autonome werking op snelwegen en andere belangrijke wegen met een maximumsnelheid van 85 km/u.
Deze nieuwe schaal toont duidelijk aan waar het bedrijf Einride heen wil. De Pods van niveau’s AET 1 als 2 Pods zijn nu reeds beschikbaar en zullen vanaf volgend jaar kunnen worden gehuurd. Voor Pods van het niveaus 3 en 4 kan nu reeds een voorbestelling worden geplaats en zullen vanaf 2022-2023 worden geleverd.
Voor wie geïnteresseerd is om zelf een dergelijke vrachtwagen te huren: Naast een inschrijvingsbedrag van 8.500 euro per voertuig is er een maandelijkse huurprijs: 15.200 euro voor een voertuig van niveua AET1 tot 19.000 euro voor een voertuig van niveau AET 4. Deze abonnementskosten bevatten de toegang tot het door Einride ontwikkelde vrachtmobiliteitsplatform, dat de pods coördineert en exploiteert onder toezicht van een door het bedrijf gecertificeerde exploitanten die de vrachtwagens op afstand monitoren en bijsturen.
Wetgeving
Maar de vraag is of onze wetgeving wel klaar is voor voertuigen zonder chauffeur ?
Michel REISCH van de Luxemurgse busexploitant Sales-Lentz, bedrijf dat pioniert met zelfsturende Navya-shuttlebusjes, verklaarde in 2019 voor het tijdschrift ‘Mondig Mobiel’ (cfr. ‘Zelfsturende mini-minibusjes in opmars’) dat bv. het Groothertogdom niet op zijn eentje zijn nationale wetgeving gaat veranderen maar wacht op een Europees initiatief voor het aanpassen van het op 8 november 1968 afgesloten ‘Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer en inzake de verkeerstekens’. Dit verdrag wil bij middel van gemeenschappelijke verkeersregels het wegverkeer veiliger maken. Volgens Michel Reisch was het toennog een drie tot vier jaar wachten tot deze wijziging van kracht wordt.
Wat is nu de zin van een autonoom voertuig. Enkel de besparing op de bestuurder. Alle vrachtwagen-, taxi- en buschauffeurs die ik ken doen hun job erg graag. Dus daarvoor hoeft het niet. Inmiddels komt er wel erg veel info bij de softwarebedrijven terecht, weten is macht; staat dat erachter? Allerlei rijondersteuning voor ecologisch en veilig rijden is wel gewenst. Voor de rest lijkt het mij nutteloos in een tijd waar binnenkort duizenden arbeiders in de autosector op straat staan en graag chauffeur zouden willen worden.