Deze week reisden op uitnodiging van de Oekraïense Spoorwegen (“UZ”) vertegenwoordigers van de Global Ukraine Rail Task Force samen met haar donoren naar Kiev om een cheque ter waarde van 100.000 euro te overhandigen aan de Oekraïense spoorvakbond. Daarmee werden 6.000 voedselpakketten aangekocht die momenteel worden uitgedeeld aan de spoorwegarbeiders en hun gezinnen die zich in de frontlinie van de oorlog bevinden. Het is de eerste keer dat de Global Ukraine Rail Task Force een cheque aan Oekraïne kon overmaken maar de geldinzamelingen gaan verder.
De voorzitter van de spoorvakbond, Olexiy Semerun, en de CEO van de passenger rail-divisie van het UZ, Alexander Pertsovskyi, ontvingen de cheque uit handen van Nick Brooks, co-voorzitter van de Global Ukraine Rail Task Force, Cristina Hammersmark van de Noorse spoorweginfrastructuurbeheerder Bane NOR en Jan Strecker, managing director van de liefdadigheidsinstelling WE AID (onderdeel van de wereldwijde liefdadigheidsinstelling United Way).
Momenteel zijn ongeveer 30.000 Oekraïense spoorwegarbeiders in het oorlogsgebied werkzaam aan de frontlinie. Deze hebben vaak beperkte toegang tot voedselvoorraden en veilige schuilplaatsen.
Om deze spoorarbeiders en hun gezinnen nog meer voedselpakketten te kunnen bezorgen, zet de Global Ukraine Rail Task Force haar geldinzamelingen verder. Deze vereniging die in het voorjaar van 2022 werd opgericht, stelt dat ze bijkomend 500.000 euro nodig heeft om bijkomend 24.000 voedselpakketten te kunnen bezorgen. Elk van deze voedselpakketten bestaat uit bloem, pasta, rijst, zout, maïs en tarwegrutten, olie, ingeblikte vis en vlees, paté, thee, gecondenseerde melk, suiker en koekjes. Doneren kan volgens het persbericht van de Global Ukraine Rail Task Force via de webpagina van We Aid.
In datzelfde persbericht moedigt de vereniging de vertegenwoordigers van de Europese spoorwegsector ook aan om naar Kiev te reizen en de Oekraïense spoorwegen (“UZ”) te bezoeken.
De vrij jonge vereniging stelt zich in eerste instantie tot doel het aanpakken van de humanitaire crisis, zoals het verdelen van voedselpakketten, maar in een volgende fase behoort daar ook de heropbouw van de Oekraïense spoorweginfrastructuur bij. Verder ook de de aanpak van de capaciteit van het passagiersvervoer per spoor en het maximaliseren van de vrachtcapaciteit.
Meer info op de webpagina van de Global Ukraine Rail Task Force.
Laat een reactie achter