Nadat zowel zeven Franse regio’s als de Parijse’ Île-de-France Mobilités’ in januari van dit jaar naar de Conseil d’État waren gestapt omdat ze de tarieven betwistten die SNCF Réseau, de beheerder van het Franse spoorwegnet, had opgelegd voor het in 2024 gebruiken van het spoorwegnet, velde deze rechtbank op 5 maart jongstleden een vonnis. “De Conseil d’État heeft vandaag geoordeeld dat de SNCF Réseau zich niet heeft gehouden aan de procedure voor de vaststelling van de door de regio’s te betalen vergoedingen voor de exploitatie van regionale treinen (TER-treinen)” schrijft de rechtbank in een persbericht.
De Conseil d’État wijst er verder op dat enerzijds deze vervoersorganiserende overheden bij gebrek aan informatie niet de mogelijkheid waren om vooraf een gefundeerd standpunt in te nemen, en anderzijds dat onvoldoende tijd was om te kunnen rekening houden met de door de regio’s geuite opmerkingen. “Om deze redenen heeft de Conseil d’État de gebruiksrechten voor het nationale spoorwegnet voor 2024 nietig verklaard: SNCF Réseau heeft 7 maanden de tijd om een nieuwe procedure voor de vaststelling van deze rechten te starten” vervolgt de Conseil d’État.
Deze TER-treinen zijn de treinen die op vraag van de regio’s worden ingelegd. Opdat deze TER-treinen op Franse nationale spoorwegnet zouden worden moeten de vervoersorganiserende instanties (de regio’s en Île-de-France Mobilités) gebruiksvergoedingen betalen aan SNCF Réseau, de Franse spoorweginfrastructuurbeheerder.
Omdat de regio’s Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comte, Centre-Val de Loire, Hauts-de-France, Occitanie, Nouvelle-Aquitaine, Grand Est en Île-de-France Mobilités vonden dat deze gebruiksheffingen te fel waren gestegen, vroegen ze het bedrag van deze heffingen voor 2024 te annuleren.
De hogere rechtbank is echter niet ingegaan op de vraag om deze gebruiksheffingen te annuleren en heeft ook geen uitspraak gedaan over de hoogte van de door SNCF Réseau gevraagde tarieven. Wel geeft ze SNCF Réseau gevraagd om de procedure over te doen en rekening te houden met de door haar geuite opmerkingen. Anderzijds gaat de annulatie van de gevraagde tarieven pas in op 1 oktober, dit om het financiële evenwicht van de SNCF Réseau niet te ondermijnen en de invoering van een nieuw tariefsysteem mogelijk te maken.
Laat een reactie achter