“André Schwämmlein, oprichter en CEO van FlixBus, roept in een een brief aan Margrethe Vestager, de Europese commissaris voor concurrentie, op tot maatregelen om de concurrentie op de Duitse spoorwegmarkt in evenwicht te brengen. Schwämmlein is met name bezorgd over de 11 miljard euro aan staatssteun die DB werden toegezegd in het kader van het Duitse klimaatpakket en over een verhoging van het schuldenplafond van 25 miljard euro naar 30 miljard euro”. Dat deelde Fabian Stenger, directeur van FlixTrain, mee in een interview met ‘International Railwail Journal’.
FlixMobility, het moederbedrijf van FlixTrain, is ook niet gelukkig met het geplande staatssteunpakket van de Duitse regering aan DB ter compensatie van de gevolgen van de coronaviruspandemie en die bovenop de eerder toegezegde 11 miljard euro komt. Het blijkt ook niet duidelijk waarvoor die miljarden zijn bestemd. Flixtrain vreest dat overheidsssteun de eerlijke concurrentie in gevaar zal brengen: “Er is veel meer concurrentie in het luchtvervoer dan in het spoorvervoer, maar de Duitse regering heeft veel meer voorwaarden gesteld aan Lufthansa dan aan Deutsche Bahn”.
Misbruik van een crisissituatie
Volgens Schwämmlein lijkt Deutsche Bahn lijkt onophoudelijk gebruik te maken van crisissituaties om zijn concurrentievoordeel te versterken: “Een dergelijk patroon kan een gevaarlijk precedent scheppen in de EU, doordat het de klok terugdraait voor decennialange inspanningen en verhindert dat andere particuliere spoorwegdiensten binnen afzienbare tijd in heel Europa een concurrerend aanbod doen”.
Ook wenst Flixtrain dat de Flixtreinen op de routeplanner van Deutsche Bahn terug te vinden zijn da en dat via die website de treinkaartjes voor Flixtreinen kunnen worden aangekocht. De particuliere spoorwegmaatschappij vindt dat treinreizigers door die website misleidt wordt omdat die denken dat daar het volledige spooraanbod op het Duitse (èn internationale) spoorwegnet is te vinden terwijl dat niet zo is. De treinen van andere particuliere spoorwegmaatschappijen die opereren binnen het geliberaliseerde regionaalverkeer, zijn wel in deze routeplanner opgenomen waarbij ook steeds de exploitant wordt vermeld. Ook kan men op deze routeplanner zonder problemen ook kaartjes kopen voor de nachttrein Keulen – Wenen, een verbinding die wordt uitgebaat door de Oostenrijkse spoorwegen.
FlixTrain was van plan om de eerste open treinoperator voor de lange afstand in Frankrijk te worden met diensten die van Parijs naar Bordeaux, Toulouse, Lyon, Nice (een nachttrein) en over de grens naar Brussel rijden. FlixTrain besloot echter in april om niet door te gaan met de plannen om de Franse markt te betreden.
Dure Franse rijpaden
Fabian Stenger kaarte in het interview met ‘International Railwail Journal’ ook de hoge kostprijs van de rijpaden in Frankrijk aan, wat de plannen om ook in Frankrijk met Flixtreinen te starten, dwarsboomde. Volgens Stenger kan in Frankrijk de kostprijs voor rijpaden voor hogesnelheidstreinen, oplopen tot 30 euro per km. In Zweden bedraagt die kostprijs voor rijpaden slechts 1,5 euro per km . In vergelijking daarmee vindt Flixtrain de kostprijs voor Duitse rijpaden (10 euro per km) ook nog steeds aan de hoge kant.
Maar “als de Franse beleidsmakers kunnen aantonen dat ze bereid zijn zich aan te passen aan andere Europese markten en de exploitatieomstandigheden verbeteren, staat FlixTrain open voor heroverweging van een Franse uitbreiding”, stelt Stenger.
Dit najaar zou Flixtrain ook nog starten met treinervindingen tussen Stockholm en Göteborg en tussen Stockholmcen Malmö, ondanks de pandemie die er nog steeds woedt.. De goedkope Zweedse rijpaden zijn daar zeker niet vreemd aan.
Laat een reactie achter