Luik ontdekt de tram èn de ‘Bus à Haut Niveau de Service’

Schets: Tram de Liège

Momenteel wordt in Luik volop gewerkt aan de aanleg van een 11,7 km lange tramlijn waarbij de eerste tram wordt verwacht in de loop van 2022. Het tracé van de tram volgt daarbij grotendeels de loop van de Maas. Vier nieuwe snelbuslijnen worden op deze tramlijn geënt en tweeledige bussen met een ‘haut niveau de service’ zullen daarbij voor de aanvoer van reizigers zorgen vanuit het voorstedelijk gebied.

Cartografie: Duurzaam Mobiel

Enigszins uniek is dat men in Luik een tramconcept wil combineren met een BusRapidTransit-concept, in Franstalige streken ook wel ‘Bus à Haut Niveau de Service’ genoemd. Elders gaat het veelal om ofwel het een of het andere waarbij ‘BusRapitTransit’ (BRT) of ‘Bus à haut niveau de service’ (BHNS) door de busconstructeurs wordt gepositioneerd als een goedkoper alternatief voor de tram. Of waarbij BRT of BHNS wordt gezien als een voorloper van de tram om dan in een latere fase te kunnen overschakelen op een tramexploitatie.

Concepten op plaatsen waar ze het best renderen

In Luik daarentegen wil men beide concepten gebruiken op de plaatsen waar ze het best renderen: een tram op de plaatsen waar er daar voldoende potentieel voor is (een tram biedt beduidend meer plaats dan een bus) en een snelbus op plaatsen waar er niet voldoende potentieel is voor een tram maar wel voor een (dubbel)gelede snelbus.

Het hoge niveau van comfort waarover Franstaligen spreken, doelt dan niet zozeer op het comfortniveau van de bussen zelf maar op de randmaatregelen die eerder worden geassocieerd met de tram dan met een bus: een hoge frequentie, afzonderlijke busbanen, verkeerslichtenbeïnvloeding, een degelijke uitrusting van de bushalten, o.a. met een aankondigingssysteem dat aanduidt hoe lang op de volgende bus moet worden gewacht, kaartjesverkoop aan automaten buiten de tram, snel in- en uitstappen via alle beschikbare deuren van de bus, …

Geen trambus

Ook opvallend is dat in Luik bij de bus à Haut Niveau de Service met geen woord wordt gerept over een trambus: een bus die vooral een bus is en blijft maar die er eerder uitziet als een tram. In de eerste plaats wordt daarbij dan gedacht aan de Ecqui.City-bus van Van Hool, maar ook andere constructueurs, zoals Irizar en Hess, hebben dergelijke trambussen in hun etalage staan.

De trambus van Irizar (foto: Nico Callens)

Trambussen durven namelijk al eens hand in hand te gaan met een BHNS maar zijn als dusdanig niet noodzakelijk om een BHNS te realiseren. Wel durft men elders die dure trambussen te gebruiken als glijmiddel om een BHNS-project aantrekkelijker te maken.

De trambus van constructeur Hess (foto: Nico Callens)

Maar omgekeerd kan ook: zo rijdt sinds eind juni tussen de nationale luchthaven en Jette via Vilvoorde de zogenaamde ringtrambus. Zonder dat daarvoor aangepaste infrastructuur is voorzien en met als gevolg dat deze ringtrambus nog enige tijd tussen het gewone verkeer zal moeten rijden. De trambusrit wordt ook gevoelig vertraagd door de vele rotondes die moeten worden bereden. De ringtrambus wordt dan ook al eens geduid als een schoolvoorbeeld hoe het nièt moet.

BHNS volgens het boekje

In Luik daarentegen heeft men de ambitie om de BHNS te realiseren volgens het boekje. Zowel de frequentie als de commerciële snelheid zouden daarbij deze van de tram moeten benaderen.

Voor de realisatie van de BHNS worden in Luik een 50-tal drieledige bussen voorzien terwijl voor de aanleg van de busbanen in eerste instantie een bedrag van 35 miljoen euro voorzien. Daarnaast moet een ook nog een volledige nieuwe stelplaats komen.

Vier lijnen zijn voorzien: een as vanuit Ans ten Noord-Westen van Luik naar Chênée in het Zuid-Oosten via het ziekenhuis Montlégia. Een tweede vanuit het centrum van Luik naar Fléron en dan nog twee lijnen die vanuit het centrum het ziekenhuis Sart Tilman en de universitaire campus bedienen.

Er is echter ook kritiek. Zo zou men de kostprijs voor de BHNS niet voldoende onderzocht hebben. Zo is men ook in Charleroi bezig met de uitbouw van twee dergelijke BHNS-lijnen en daar kwam men bij een herberekening uit op 120 miljoen euro, voor ongeveer 11 km lijn. Wanneer deze kostprijs wordt geprojecteerd op Luik, dan zou daar de BHNS enkele honderden miljoenen moeten kosten… Vraag of een en ander door het Waalse Gewest zal worden bijgepast ?

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.