Elektrische eenwielers en elektrische scooters verboden in Londens openbaar vervoer

Foto: Transport for London

Vanaf maandag 13 december verbiedt ‘Transport for London’ (TfL) particuliere e-scooters en e-eenwielers, met inbegrip van die welke kunnen worden opgevouwen of gedragen, op alle Londens openbaar vervoer. Klanten die in het bezit zijn van dergelijke toestellen, waaronder ook te verstaan elektrische steps, mogen geen gebouwen op het netwerk van TfL betreden en mogen niet reizen op een van de diensten, met inbegrip van de metro, bussen, metro, TfL Rail, trams en DLR. Dit is het gevolg van de bezorgdheid over de veiligheid van deze producten na de recente branden in gebouwen en diensten van TfL.

Foto: Airwheel

Deze maatregel volgt op een evaluatie na enkele incidenten die zich hebben voorgedaan waarbij e-scooters en e-eenwielers van particulieren in brand zijn gevlogen terwijl ze zich op TfL-diensten of -infrastructuur bevonden. Uit dit onderzoek is gebleken dat de incidenten werden veroorzaakt door defecte lithium-ionaccu’s die zonder waarschuwing scheurden. Dit leidde tot branden waarbij giftige rook vrijkwam. TfL is van mening dat als dit opnieuw zou gebeuren en de brand zich zou voordoen in een afgesloten ruimte zoals een metro of bus, er aanzienlijke schade zou kunnen ontstaan voor zowel klanten als personeel, alsmede secundaire verwondingen van klanten die de ruimte proberen te ontvluchten.

Niettegenstaande dergelijke particuliere e-scooters niet mogen worden gebruikt in openbare ruimten, zijn ze volop te koop. In Groot-Brittannië zijn dergelijke particuliere e-scooters en e-eenwielers momenteel niet aan enige regelgeving onderworpen. Bijgevolg zijn er geen minimumnormen waaraan deze toestellen moeten voldoen. TfL verzamelt gegevens van de proeven met gehuurde e-scooters om het toekomstige beleid inzake veiligheidsnormen in Londen en de rest van het VK vorm te helpen geven.

De sinds juni 2021 door Tfl verhuurde e-scooters van TfL zijn de enige e-scooters die wettelijk op de Londense wegen zijn toegestaan. Strenge veiligheidsmaatregelen staan centraal bij de proef, met voertuigen die de wettelijke eisen van het Britse ministerie voor Transport voor testvoertuigen overtreffen en die aanzienlijk robuuster zijn dan de meest voorkomende particuliere e-scooters. Maar ook deze e-scooters zijn momenteel ook niet toegestaan .

Lilli Matson, TfL’s Chief Safety, Health and Environment Officer, zei: “Onze eerste zorg is altijd de veiligheid van onze klanten en ons personeel. We zijn zeer bezorgd over de recente incidenten op onze openbaarvervoerdiensten, waarbij intense branden en aanzienlijke rook en schade betrokken waren. We hebben samengewerkt met de brandweer van Londen om te bepalen hoe we met deze apparaten moeten omgaan en naar aanleiding van dat onderzoek hebben we besloten ze te verbieden. Klanten die proberen ze op ons netwerk te brengen, zal de toegang tot onze stations en gebouwen worden geweigerd en zij zullen geen gebruik mogen maken van onze diensten”.

Het verbod geldt voor alle e-scooters en e-unicycles, maar niet voor scootmobielen die op het netwerk zijn toegelaten of opvouwbare e-bikes. Voor e-bikes gelden over het algemeen betere fabricagenormen en de accu’s zijn meestal op een plaats geplaatst waar ze minder snel beschadigd raken en dus minder brandgevaarlijk zijn. Niet-vouwbare e-bikes zullen op sommige delen van het netwerk op bepaalde tijdstippen van de dag nog steeds zijn toegestaan.

Paul Jennings, assistent-commissaris voor brandveiligheid van de Londense brandweer, verklaarde: “We maken ons steeds meer zorgen over de veiligheid van e-scooters door de hoeveelheid branden die we zien waarbij ze betrokken zijn, dus we staan volledig achter het verbod van TfL op particuliere e-scooters in het openbaar vervoer.”

“Branden zijn gevaarlijk en angstaanjagend waar ze ook plaatsvinden, maar een brand op het vervoersnetwerk kan zeer snel zeer ernstig worden en honderden mensen betrekken, met name in treinen waar evacuatie een uitdaging kan zijn, dus alles wat kan worden gedaan om dat risico te beperken is een positieve stap.”

Het personeel van TfL zal de klanten aan het verbod herinneren. De 500 geüniformeerde handhavingsambtenaren van TfL en haar politiepartners zullen over het hele vervoersnetwerk worden ingezet om ervoor te zorgen dat de klanten zich aan het verbod houden. Wie zich niet aan de regels houdt, kan de toegang tot het netwerk worden geweigerd, het netwerk moeten verlaten of een boete krijgen die kan oplopen tot 1000 pond. De Metropolitan Police heeft ook een beroep gedaan op detailhandelaars om verantwoordelijk te zijn bij de verkoop van e-scooters en heeft de Londenaars eraan herinnerd dat het gebruik van e-scooters en e-scooters in privébezit op openbare wegen, fietspaden en snelwegen illegaal is.

Hoofdinspecteur Lisa Garrett van de Britse vervoerspolitie zei: “Onze prioriteit is de veiligheid van de passagiers en het personeel van de Transport for London diensten. We zullen samenwerken met het personeel in de frontlinie om het publiek over deze kwestie aan te spreken en waar nodig te handhaven.”

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.