Duitse federale rekenkamer beschouwt Deutsche Bahn als bodemloze put

De Federale Rekenkamer heeft in een gisteren vrijgegeven rapport de situatie van Deutsche Bahn in nogal harde bewoordingen bekritiseerd. De voorzitter van de Federale Rekenkamer, Kay Scheller, waarschuwde voor een permanente crisis bij de spoorwegen. “De crisis bij DB AG wordt chronisch, het concern verandert in een onderneming die moet worden gesaneerd en die het hele spoorwegsysteem in gevaar brengt “, zei Scheller bij de presentatie van een speciaal verslag over de structuur van de spoorwegen. Het rapport wijst op het gebrek aan stiptheid in het langeafstandsverkeer, dat vorig jaar aanzienlijk is verslechterd, en de snelle toename van de schuld van DB. Het concern heeft nu meer dan 30 miljard euro aan schulden en daar komt de laatste tijd elke dag vijf miljoen euro bij. “DB is een bodemloze put aan het worden.

Staatsverantwoordelijkheid

Maar het hoofd van het Rekenhof Scheller gaf niet alleen de spoorwegdirectie de schuld van de situatie. “De federale regering heeft jarenlang een gebrekkig systeem aanvaard, heeft toegekeken, heeft geen tegenmaatregelen genomen. De federale regering is hier verantwoordelijk, zij is de enige eigenaar, zij is de financier, zij wordt aangesproken als speler in het vervoersbeleid “, verklaart Kay Scheller, die verwijst naar de basiswet: “De federale regering is verplicht om de goede werking van de spoorwegen te verzekeren voor het algemeen welzijn. Zij moet deze verantwoordelijkheid op zich nemen.

Een geloofwaardig scenario

De controleurs eisen een “scenario” van de federale regering. Aangezien de infrastructuur op veel plaatsen aan renovatie toe is, is de doelstelling van de federale regering om het passagiersvervoer per spoor te verdubbelen en het aandeel van het spoor in het goederenvervoer tegen 2030 tot 25% te verhogen, onhaalbaar. Hoewel de directie van de Deutsche Bahn herhaaldelijk verbeteringen heeft aangekondigd, zijn beloften als “Starke Schiene” of de Duitse interval loze woorden, aldus Scheller. De federale regering moet met een totaalconcept komen “dat haar doelstellingen bevat en een scenario is om vertragingen in het optreden te voorkomen”. Er moet duidelijk worden gemaakt “welk soort en welk volume spoorwegen het land wil hebben, en tegen welke kosten “.

Het netwerk loskoppelen van de groep?

Het rapport komt ook terug op een belangrijke politieke strijd in Duitsland en dringt aan op de scheiding van het spoorwegnet van de treinexploitatiegroep. “De huidige organisatie als geïntegreerd concern heeft de permanente crisis van DB AG niet kunnen voorkomen” , aldus het rapport. De federale regering verzet zich hiertegen en vindt dat de stations en het netwerk deel moeten blijven uitmaken van het spoorwegconcern, maar gericht moeten zijn op openbare dienstverlening. Ter vergelijking: Spanje heeft het beheer van de stations gedelegeerd aan Adif, de infrastructuurbeheerder, en dit heeft niet verhinderd dat de stations openbare diensten blijven.

Heroriëntatie

Sommige van de door de Rekenkamer bekritiseerde punten waren al opgenomen in het laatste speciaal verslag over de spoorwegen in 2019, met name de vele buitenlandse participaties van de onderneming, wat de Rekenkamer opnieuw ontstemde. Het bedrijf is echter begonnen enkele van deze kwesties aan te pakken, waaronder de afstoting van zijn logistieke dochter Schenker. Volgens de accountants zouden er geen buitenlandse activiteiten meer mogen zijn. Zij stellen een heroriëntatie voor: meer invloed van de federale overheid via het aantal zetels in de raad van commissarissen (hoezo politisering, voorlopig?), stopzetting van activiteiten in niet-Europese landen en in het algemeen het schrappen van alles wat de spoorwegen of het DB-concern als geheel niet sterker maakt. Wordt dit zoveelste rapport gevolgd door actie?

Bronnen: Tagesschau + WDR

(Deze tekst verscheen eerder in het Frans op de website van Mediarail.be)

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.