Dieven proberen smartphones te recupereren die door klapstoelen van nieuwe Duitse treinstellen worden ingeslikt

Foto: Siemens Mobility

De afgelopen dagen is in de Duitse pers herhaaldelijk bericht over voorvallen die passagiers zijn overkomen in de nieuwe Desiro-dubbeldekstreinen op de spoorverbinding RE1 Magdeburg – Berlijn – Frankfurt/Oder, uitgebaat door de Oost-Duitse spoorwegmaatschappij ODEG . Hun mobiele telefoons verdwenen in een spleet in de klapstoelen. Nu pakten dieven de kwestie op hun eigen manier aan – en veroorzaakten vandalisme in de trein”. Dat laat de Nieuwssite ‘Rail & Mobility’ weten. Treinreizigers wordt aangeraden hun smartphone vast te maken aan een ketting.

Deze klapstoeltjes in de Desiro-trein van de ODEG zijn geen goede plek om smartphones op te bergen. Rugzakken worden erin gepropt, telefoons glijden door een gleuf in een metalen doos (Foto: ‘Rail & Mobility’ / Hermann Schmidtendorf)

Een woordvoerder van de Oost-Duitse spoorwegmaatschappij ODEG op 9 februari 2023 in de regionale krant Märkische Allgemeine Zeitung: “De grote media-aandacht heeft er blijkbaar toe geleid dat mensen met massaal geweld tegen de stoelen schoppen om bij de ingeslikte mobiele telefoons te komen. Dit is erg vervelend.”

Maar het is niet voldoende om tegen de afschermingen te schoppen om ze van hun plaats te krijgen. De platen zijn stevig, meerdelig en gemonteerd met een speciaal slot. Zo hebben de dieven tot nu toe in twee gevallen vernielingen aangericht. Ze konden de boxen echter niet openen en vonden daarom natuurlijk geen mobiele telefoon. Hermann Schmidtendorf, hoofdredacteur van ‘Rail & Mobility’, overtuigde zich hier persoonlijk van toen hij zelf een treinrit met de RE1 maakte.

Tijdens deze treinreis deelde een treinbegeleider van de ODEG aan mee dat ze onmiddellijk speciale mobiele teams inschakelen wanneer passagiers melden dat hun telefoon door een klapstoeltje is ingeslikt. Maar door de berichten in de media zijn de reiziger op de hoogte en worden er nog nauwelijks het verlies van smartphones wordt gemeld. Anderzijds mopperen treinbegeleiders dat reizigers nogal slordig omspringen met hun mobiele telefoontoestellen: een treinbegeleider begon zijn dienst om 6.15 uur en vond in minder dan twee uur tijd twee smartphones die door hun eigenaars waren achtergelaten op tafels bij de stoelen. Ook op andere dagen vond deze treinbegeleiders achtergelaten mobiele telefoon die niet waren ingeslikt maar andere plaatsen dan de klapstoelen werden achtergelaten.

Sommige reizigers zijn echter inventief en maken hun smartphone vast aan een ketting die ze rond hun hals dragen. Een voorbeeld dat navolging verdient ?

Met dank aan Hermann Schmidtendorf van ‘Rail & Mobility‘ voor het leveren van de inspiratie en het mogen delen van de foto’.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.