Constructeur Alstom demonstreert met rangeerlocomotief van goederenvervoerder Lineas het hoogste niveau van volledig autonoom rijden (GoA4)

Foto: Alstom

In de omgeving van het Nederlandse Breda demonstreerden ProRail, Lineas en Niart by Elta vandaag (29/09/2022) de hoogst mogelijke automatiseringsgraagd (GoA4) bij treinen. Om een rangeerlocomotief van goederenexploitant Lineas volledig autonoom te laten rijden, werd deze uitgerust met het Automatic Train Operation-systeem (ATO) van treinconstructeur Alstom en met een intelligent obstakeldetectiesysteem (ODS) dat werd ontwikkeld door NIART, een spin-off van Elta Systems. Deze uitrusting laat toe om treinen volledig geautomatiseerd te laten starten, rijden, stoppen en omgaan met obstakels zonder dat er bij het rangeren directe betrokkenheid van bemanning nodig is. Deze demonstratie vormde de afsluiting van een reeks tests die deel uitmaken van een lopend partnerschap tussen  ProRail, Lineas en Alstom.

Met deze demonstratie wilde constructeur Alstom laten zien hoe het intelligente obstakeldetectiesysteem (ODS) naadloos samenwerkt met het Automatic Train Operation-systeem (ATO) van Alstom, zodat de trein autonoom kan reageren op verschillende obstakels. Dit maakt de weg vrij voor een bredere toepassing van autonoom rijden tijdens rangeerhandelingen, met als doel de capaciteit van het vrachtvervoer te vergroten. Ook is het een voorbeeld van hoe geavanceerde digitale technologieën kosteneffectieve en duurzame mobiliteit kunnen stimuleren bij een groeiende vraag naar vracht- en passagiersdiensten.

Bernard Belvaux, Alstom Managing Director voor de Benelux: “Door geavanceerde obstakeldetectie op te nemen in onze autonome rijsystemen hebben we aangetoond dat het mogelijk is om treinen voor zich uit te laten „kijken” en veilig om te gaan met onverwachte obstakels. De positieve resultaten bewijzen dat Alstom over de technologie beschikt om exploitanten te ondersteunen met autonoom rijden, waardoor uiteindelijk de operationele prestaties op goederenlijnen zullen verbeteren. Door middel van digitalisering zullen we de overgang naar efficiëntere, naadloze en duurzame transportsystemen versnellen”.

Tijdens deze demonstratie werd de autonoom rijdende locomotief geconfronteerd met verschillende obstakels: een persoon, een auto, een wagon en een verkeerd geplaatste wissel. Daarbij reageerde de rangeerlocomotief volledig autonoom en zonder actief ingrijpen door locomotiefbemanning. Onder praktijkomstandigheden blijkt het ODS effectief te zijn tot op afstand van 500 meter van obstakels, wat op rangeerterreinen een aanzienlijke veiligheidsbuffer oplevert .

Het ODS van NIART is een op perceptie gebaseerd systeem bestaande uit een digitale radar met hoge resolutie en multispectrale elektro-optiek die door middel van klassieke en automatisch lerende algoritmen onder alle weers- en zichtomstandigheden obstakels op de treinroute kan detecteren en classificeren. Het systeem zorgt voor een complete, autonome oplossing aan boord van de locomotief om het ATO-systeem de informatie te verschaffen die het nodig heeft om autonome rijbeslissingen te nemen.

Alstom is leider in de ontwikkeling van ATO-systemen voor de spoorwegsector, onder leiding van de teams van het kenniscentrum voor signalisatie in Charleroi.  De Groep heeft succesvolle ATO-tests uitgevoerd in Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De huidige tests op GoA4-niveau, die in Nederland worden uitgevoerd, zijn bedoeld om het pad te effenen voor een groot aantal commerciële toepassingen op hoofdlijnen in alle automatiseringsgraden.

Eerder heeft Alstom de voordelen van ATO aangetoond in metrosystemen over de hele wereld. De ervaring leert dat automatisering leidt tot een grotere netwerkcapaciteit, lagere kosten, energiebesparing en meer flexibiliteit. Automatisch bestuurde treinen kunnen dichter achter elkaar rijden, waardoor de capaciteit van het netwerk effectief toeneemt. Ook rijden de treinen gelijkmatiger, wat leidt tot een efficiënter energiegebruik. Automatisering in de spoorwegsector helpt exploitanten om de productiviteit van hun netwerken te maximaliseren zonder kostbare aanpassingen aan de infrastructuur te hoeven aanbrengen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.