Coburg: Duits station van het jaar toont hoe een geslaagde renovatie er anno 2022 kan uitzien.

Foto: Allianz pro Schiene / Christopher Schmid

Sinds 2004 organiseert de Duitse belangenorganisatie  Allianze pro Schiene een wegdstrijd ‘station van het jaar’. Zopas viel die eer te beurt aan het recent gerenoveerde station van Coburg, in Beieren. Uit her rapport van de jury: “Het interieur van het gebouw, dat een rijke geschiedenis heeft en gebouwd is in de stijl van de late barok, bekoort met een aangename mengeling van historische elementen en hedendaags design. Dit schept een unieke sfeer in Coburg waarin zowel reizigers als bezoekers zich thuis voelen”. Maar ook de aanpassingen aan de stationsomgeving, met o.m. een goed doordachte routebegeleiding, konden op de waardering van de jury rekenen. Minpunten van de jury: het onbreken van bagagekluizen terwijl er ook wat meer overdekte fietsenstallingen mochten zijn.

Foto: Allianz pro Schiene / Christopher Schmid

Het station van Beieren is een station dat rijk is aan geschiedenis. Het werd gebouwd in het midden van de 19de eeuw in de stijl van een laatbarok paleis maar werd pas in 1923 voltooid. Het dankt zijn grandeur aan het feit dat in zich in Coburg de zetel bevond van het hertogdom Saksen-Coburg en Gotha en van de hertogen van Coburg. Het stationsgebouw is sindsdien een pronkstuk van de stad. Vooral de hoekpaviljoens, de halfronde vorm van de inkomhal en de hoge ramen van de vleugels zijn kenmerkend voor het gebouw.

De renovatie van het station Het station van Coburg was samen met 15 andere Duitse stations waar Deutsche Bahn tussen 2019 en 2021 nieuwe concepten en diensten testte om de tevredenheid van reizigers en bezoekers te verhogen. Enquêtes hadden vooraf uitgewezen dat passagiers in Coburg vooral een comfortabeler verblijf wilden hebben. De federale regering, de Bondstaat Beieren, Deutsche Bahn en de stad Coburg hebben samen meer dan vijf miljoen euro geïnvesteerd om het comfort in het station te verbeteren. De renovatiewerkzaamheden duurden van augustus 2020 tot de herfst van 2021.

Ontvangsthal

Foto: Allianz pro Schiene / Christopher Schmid

Zodra u het gerenoveerde station binnenkomt, vallen de lichtbomen in het midden van de ontvangsthal op. Zij zijn een voorbeeld van de manier waarop de ontwerpers van het station bij de renovatie altijd hebben gedacht aan design en klantgerichtheid samen. De bomen zorgen voor een aangename lichtsfeer – maar tegelijkertijd zorgt hun ontwerp ook voor een aangenamere akoestiek in de ruimte.

Moderne ziteilanden voorzien van USB-aansluitingen staan op de gerenoveerde vloer in het historische dambordpatroon. In voormalige winkeletalages zijn zitnissen gecreëerd. De perrontunnel is gerenoveerd en ingericht met moderne, heldere grafische elementen met regionale verwijzingen. Zelfs de markeringen voor de rookzone op het perron hebben een speciaal grafisch ontwerp.

Het plaatje wordt gecompleteerd door de nodige diensten, zoals een loket, een kiosk en een stationscafé. Een openbaar toilet bevindt zich bij het busstation. Toch zijn er in de beoordeling door de jury ook enkele minpunten.

Zo had de jury graag gezien dat in het station ook bagagekluizen en meer overdekte fietsenstallingen aanwezig waren. Ze hoopt dat dit aanpassingen zijn die in extremis nog kunnen worden doorgevoerd.

Foto: Allianz pro Schiene / Christopher Schmid

Sinds 2017 is Coburg ook een ICE-halte. Vandaag rijden dagelijks 75 regionale treinen en acht ICE’s op de vijf perrons. De reistijd naar München en Berlijn bedraagt minder dan tweeëneenhalf uur. Het station wordt dagelijks gemiddeld door 5.000 rezigers bezocht. Ter vergelijking: in 2020 telde het station op weekdagen 4.226reizigers, dat van Kortrijk 6.310.

Situering van het station Coburg (kaart: OpenStreetMap)
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.