De inwoners van de Zuid-Franse metropool Montpellier kunnen vanaf 5 oktober elk weekend gratis gebruik maken van de bussen en trams van de plaatselijke vervoermaatschappij TAM. Binnen 3 jaar moet het openbaar vervoer er ook op weekdagen gratis worden. Het gratis vervoer vormde de inzet van de gemeenteraadsverkiezingen die in juni dit jaar in Frankrijk plaatsvonden.
De metropool verenigt 31 gemeenten en telt 450.000 inwoners. Daarvan wonen er circa 300.000 in Montpellier zelf.
Michaël Delafosse (PS), burgemeester van Montpellier en voorzitter van de metropool, laat er sinds de voorbije gemeenteraadsverkiezingen geen gras over groeien. Deze eerste fase in de aanloop naar volledig gratis openbaar vervoer werd dan ook al op 31 juli door de metropoolraad goedgekeurd.
Dit gratis vervoer tijdens het weekend geldt enkel voor de inwoners van de metropool. Niet-inwoners moeten tijdens hun weekendverplaatsingen met de tram en de bus wel nog steeds over een geldig betalend vervoerbewijs beschikken.
In nog twee bijkomende etappes wordt het openbaar vervoer ook op weekdagen gratis. In een volgende fase wordt het openbaar vervoer op weekdagen gratis voor jongeren en senioren om tenslotte voor iedereen gratis te worden.
Om nu al gratis gebruik te kunnen maken van het gratis vervoer, moeten de inwoners een pasje hebben dat ze bij elk gebruik van het openbaar vervoer moeten ontwaarden. Zo wil de vervoermaatschappij TAM het gebruik van het gratis openbaar vervoer correct meten.
Voor de abonnees is een korting van 10 procent op de prijs voor hun abonnement voorzien. Tot het einde van dit jaar is voor dit gratis vervoer tijdens het weekend een budget voorzien van 1,5 miljoen euro.
Doelstellingen
Met het gratis vervoer wil de metropool de volgende doelstellingen bereiken:
- een ecologische transitie die gericht is op het verminderen van de CO2-uitstoot, het verbeteren van de luchtkwaliteit door middel van een modale verschuiving van de eigen auto naar het openbaar vervoer en het bevorderen van milieuvriendelijk vervoer.
- een verbetering van de koopkracht van gezinnen met een vermindering van de reiskosten om de mobiliteit van alle metropolen te bevorderen.
- de economische ontwikkeling van de regio, waardoor de aantrekkelijkheid van de plaatselijke winkels wordt versterkt.
- een betere herverdeling van de belasting van de inwoners van Montpellier die hun vervoer zowel betalen via de belastingen als via de prijs van de tickets.
Buitenlandse voorbeelden
Naar verluidt is dit de eerste metropool die in dergelijk gratis openbaar vervoer voorziet. Maar al sinds 1 december 2018 voorziet de Communauté Urbaine de Dunkerque (agglomeratie) voor haar inwoners zeven dagen per week gratis openbaar vervoer voor haar inwoners. De communauté verenigt zeventien gemeenten en telt 200.000 inwoners.
De Communauté Urbaine de Niort, die met net iets meer dan 120.000 inwoners een maatje kleiner is dan die van Duinkerke, voorziet al sinds 2017 gratis vervoer op haar grondgebied.
Ook in andere landen is het openbaar vervoer soms gratis. Het 600.000 inwoners tellende Luxemburg biedt sinds 1 maart van dit jaar als eerste land ter wereld over haar hele grondgebied gratis vervoer aan. Een ander buitenlands voorbeeld is Tallin, de hoofdstad van Estland. Daar is het openbaar vervoer voor haar 450.000 inwoners gratis sinds 1 januari 2013.
Laat een reactie achter