Trein met stookolieketels ontspoort en vat vuur in Zuid-Wales

Foto: BBC

Een goederentrein van DB Cargo die ketelwagens met dieselolie vervoerde van Milford Haven naar Theale, is op 26 augustus omstreeks 23:15 uur ontspoord. Daarna vatten vier spoorwagens vuur. Het ongeval gebeurde zowat een kilometer voorbij het stationnetje van Llangennech in Zuid-Wales. De beelden van het ongeval doen denken aan een gelijkaardig spoorongeval bij Wetteren zeven jaar geleden.

De trein vervoerde 750.000 ton brandstof. Elke wagen kon tot 100.000 liter diesel vervoeren. Vijf van die wagens ontspoorden en vier wagens vatten vuur. In de locomotief bevinden zich personen. Zij bleven ongedeerd en konden snel alarm slaan. Ook slaagden zij er in om de veertiende wagen los te koppelen van de vijftiende en de eerste veertien wagens op een veilige afstand van het ongeval tot stilstand te brengen.

De precieze oorzaak van het ongeval is nog niet duidelijk. Omdat het ongeval gebeurde ter hoogte van een wissel, gaan de vermoedens in die richting.

Omdat er werd gevreesd dat er nog meer ketelwagens vuur zouden vatten, werden 300 inwoners uit een wijk die zich op minder dan 800 meter van het ongeval bevond, geëvacueerd en overgebracht naar een nabijgelegen schooltje. Ze mochten rond 5:30 uur terugkeren naar hun woning. De dichtste huizen bevinden zich op 500 meter van de plaats van het ongeval. Er vielen gelukkig geen gewonden. Wel kwam een deel van de diesel terecht in de nabijgelegen rivier Loughor.

Het ongeval gebeurde vlakbij het estuarium van de Loughor, een natuurbeschermingsgebied dat vanwege zijn grote populatie wilde vogels en steltlopers van Europees belang is. Als er voor het milieu giftige diesel in het estuarium terecht komt, kan dit een verwoestend effect hebben op de plaatselijke fauna. Volgens de eerste vasststellingen beperkt de vervuiling zich tot de bovenloop van het estuarium. Er wordt dan ook met man en macht gewerkt om de gevolgen van de weglekkende olie op het milieu zoveel mogelijk te beperken.

Wetteren

Het ongeval doet denken aan het spoorongeval op 4 mei 2013 in Wetteren. Daar reed rond 2 uur ’s nachts een goederentrein een wissel voorbij aan een te hoge snelheid. Zes wagens raakten daarbij van de sporen: twee daarvan kantelden en drie vlogen in brand. Deze ketelwagens waren geladen met het giftige  acrylonitril.

Er viel een dode en ongeveer honderd mensen raakten gewond. Zij werden met vergiftigingsverschijnselen overgebracht naar het ziekenhuis. In totaal moesten zo’n 400 mensen voor controle of verzorging naar het ziekenhuis. Bluswater kwam in de riolering terecht waardoor bijna 2.000 mensen hun huizen enkele dagen moesten verlaten. Ze konden pas terugkeren toen er geen giftige dampen meer uit het riool kwamen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.