Besteling bij Siemens van 31 tweeledige Mireo Plus B-batterijtreinen voor Berlijn-Brandenburg

Fotio: Siemens

De verkoop van batterijtreinen zit in Duitsland duidelijk in de lift. Waar eind vorige maand DB Regio 44 tweeledige Flirt-batterijtreinen bestelde bij Stadler raakte nu ook bekend dat omstreeks hetzelfde tijdstip het verkeersverbond Berlin-Brandenburg en de spoorexploitant Niederbarimer Eisenbahn (NEB) samen 31 tweeledige batterijtreinen van het type Mireo Plus B bestelde bij constructeur Siemens. Deze batterijtreinen zullen vanaf december 2024 worden ingezet in het grootstedelijk gebied Berlijn-Brandenburg.

In hun Europese aanbesteding voor het oost-Brandenburgse spoorwegnet hebben de deelstaten Berlijn en Brandenburg zich duidelijk gericht op alternatieve aandr ijvingen en het verminderen van milieuvervuiling. Door in het Oost-Brandenburgse netwerk de dieselmotorstellen te vervangen door Mireo Plus B batterij-aangedreven treinen, zal het jaarlijkse verbruik van dieselbrandstof met ongeveer 4,4 miljoen liter worden verminderden terwijl er ook geen lokale CO2-uitstoot meer zal zijn terwijl de uitstoot van fijnstof aanzienlijk wordt beperkt. Afhankelijk van de elektriciteitsmix zal ook de supraregionale uitstoot met ongeveer 11.500 ton per jaar verminderen.

In de bestelling is voor een periode van twaalf jaar tot 2036 ook service- en reserveonderdelenleveringscontract begrepen. Tijdens deze persiode zal Siemens Mobility zal de beschikbaarheid van de treinen garanderen. Daarin zit niet alleen het onderhoud maar ook het continu verder ontwikkelen van de onderhoudsactiviteiten. De waarde van het contract werd niet meegedeeld.

Batterij-hybride treinen halen hun energie uit de bovenleiding. Op niet-geëlektrificeerde delen van de routes van het netwerk zorgen lithium-ionbatterijen, die eerder op de geëlektrificeerde secties werden opgeladen, voor de nodige stroom. Verder wordt er ook gebruik gemaakt van teruggewonnen remenergie. De tweeledige treinstellen hebben in batterijmodus een actieradius van meer dan 90 kilometer.

De treinstellen beschikken elk over 128 zitplaatsen en 12 plaatsen voor fietsen, rolstoelen en buggy’s. 60 stopcontacten zijn gelijkmatig verdeeld over de twee rijtuigen terwijl er zal worden voorzien in gratis WiFi-toegang en in een real-time passagiersinformatiesysteem.

De batterij-elektrische treinen zullen op de volgende trajecten worden ingezet:

  • RB12: Berlin Ostkreuz – Oranienburg – TemplinStadt
  • RB25: Berlin Ostkreuz – Werneuchen RB26 Berlin-Lichtenberg – Müncheberg (elke tweede trein van maandag tot en met vrijdag)
  • RB35: Fürstenwalde (Spree) – Bad Saarow
  • RB36: Frankfurt (Oder) – Beeskow – Königs Wusterhausen
  • RB54: Rheinsberg (Mark) – Löwenberg (Mark) (– Berlin Ostkreuz)
  • RB60: Eberswalde – Wriezen – Frankfurt (Oder) RB61 Schwedt (Oder) – Angermünde
  • RB62: Angermünde – Prenzlau RB63 Eberswalde – Joachimsthal (– Berlijn Hbf.)

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.