Batterijtreinen zijn een relatief nieuw gegeven dat zich voor kortere trajecten (maximaal 100 km) presenteert als alternatief voor de duurdere waterstoftreinen. Batterijtreinen en waterstoftreinen zijn nog niet algemeen ingeburgerd en in ons land zal je die vooralsnog niet vinden. Maar in onder meer Duitsland en Oostenrijk worden in commerciële dienst reeds batterijtreinen van constructeurs Siemens en Stadler ingezet. Het betreft hem dan wel reizigerstreinstellen. Voor zware goederentreinen getrokken door een of meerdere locomotieven, diende zich vooralsnog geen milieuvriendelijker alternatief aan voor de diesellocomotief. Ideeën gaan in de richting van een verbrandingsmotor op waterstof maar de Amerikaanse constructeur WABTEC waagt zich hiervoor aan een batterijlocomotief.
Deze nieuwe locomotief wordt sinds begin deze maand, en dit nog tot eind maart, in Californië in commerciële dienst getest op de 560 km lange BNSF-spoorlijn tussen Barstow en Stockton. Niettegenstaande deze locomotief ook zelfstandig kan rijden, wordt hij voor gebruik op hoofdlijnen in serieschakeling ingezet tussen twee diesellocomotieven.
In tegenstelling met de batterijtreinen voor reizigersverkeer die in Europa worden ingezet, heeft deze locomotief geen pantograaf en kan hij aldus niet op geëlektrificeerde lijnen worden ingezet en kan hij zijn batterijen niet opladen via een patograaf. De 20.000 lithium-ion batterijcellen van deze locomotief, verzameld in 20 rekken, worden opgeladen tijdens het stil staan of bij middel van energierecuparatie tijdens het remmen. Hij heeft een vermogen van 2400 kW en haalt daarmee maximum 120 km/uur. Bij een maxiamle trekkracht van 4400 PK heeft hij een actieradius van tussen de 30 en 40 minuten.
UPDATE 25/05/2021 – Ondertussen is de actieradius van de batterijtreinen voor reizigers gevoelig uitgebreid: Siemens claimt daarbij met zijn Mireo Plus B een actieradius van 120 km in batterijmodus en Stadler stelde eind maart voor zijn FLIRT Akku de actieradius bij tot 185 km. Het gaat daarbij niet om theoretische claims op basis van testen in laboratoria, maar wel om bewezen resultaten tijdens veldtests.
Verder zijn inmiddels ook de resultaten bekend van de veldtests met de batterijlocomotief van WABTEC. Daarbij spreekt men van een brandstofbesparing van 11% al is niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. De locomotieven werden namelijk in treinschakeling ingesloten tussen 2 diesellocomotieven.
Laat een reactie achter