Dode bij ontsporing na aanrijding met rotsblok: trein dondert van helling en komt op autoweg terecht

Foto: Jan Kenneth Transeth

Op 15 oktober (2024) ontspoorde in het Duitse Saarland, zonder al te veel erg, een reizigerstrein nadat die in botsing kwam met een rotsblok (lees meer). In Noorwegen, ter hoogte van Finneidfjord, liep gisteren, 24/10/2024, een soortgelijk ongeval falikanter af: daar schoven de locomotief en enkele rijtuigen na een botsing met een rotsblok een berm af. De locomotief kwam daarbij met zijn neus otot tegen het asfalt van de E6 terecht. Bomen hebben ook hier de snelheid van de trein wat afgeremd. De treinbestuurder overleefde het ongeval niet. Een tiental mensen werden voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis.

Niettegenstaande het onderzoek nog loopt en er officieel nog geen oorzaak van het ongeval bekend is gemaakt, tonen persfoto’s een grote rotsblok op de sporen. Te oordelen aan de beschikbare foto’s heeft de treinbestuurder het obstakel te laat opgemerkt en dit frontaal aangereden.

Foto: Ingvart Strand Mølster

In tegenstelling met wat zich op 08/02/2014 voordeed op de Chemin de Fer de Provence met een trein die op weg was van Nice naar Digne-les-Bains, lijkt de trein in Finneidfjord niet van de spoorwegbedding gekegeld. In het Zuid-Franse Saint-Benoît bleef het treinstel hangen tussen de bomen waardoor het voor erger werd behoed. Maar daar waren wel 2 doden te betreuren op de plaats waar de rotsblok tegen de zijwand van het treinstel aanbelandde.

Foto: Bureau d’Enquêtes sur les Accidents de Transport Terrestre (BEA-TT)

Eens te meer vestigt dit voorval op de gevolgen van de klimaatverandering, waarover recent twee zeer alarmerende rapporten verschenen. Zo presenteerde een wereldwijde groep van 14 vooraanstaande klimaatwetenschappers op 08/10/2024 het zeer verontrustende rapport ‘2024 State of the Climate Report: Perilous times on planet Earth‘ waarin letterlijk staat dat de wereld op de rand van een onomkeerbare klimaatramp staat. “Zonder enige twijfel een wereldwijde noodsituatie. Een groot deel van de structuur van het leven op aarde is in gevaar. We komen in een kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase van de klimaatcrisis” staat er zwart op wit.

En verder: “Ondanks deze waarschuwingen gaan we nog steeds de verkeerde kant op; de uitstoot van fossiele brandstoffen is gestegen tot een recordhoogte, de 3 warmste dagen ooit vonden plaats in juli van 2024 en het huidige beleid heeft ons op weg gezet naar een piekopwarming van ongeveer 2,7 graden Celsius in 2100. 7 graden Celsius piekopwarming tegen 2100. Tragisch genoeg slagen we er niet in om ernstige gevolgen te voorkomen en we kunnen nu alleen maar hopen dat we de omvang van de schade kunnen beperken…”

Het op 24/10/2024 verschenen ‘Emissions Gap Report 2024 – No more hot air … please!‘ van de Verenigde Naties benadrukt ‘de grimmige keuzes waarvoor we staan’:

  • de opwarming van de aarde beperken tot 1,5°C,
  • worstelen om ons aan te passen aan 2°C, of
  • geconfronteerd worden met catastrofale gevolgen bij 2,6°C en verder.

Om de opwarming te beperken tot 1,5° C moet er tegen 2030 een uitstootreductie zijn van 42%. Tegen 2035 moet dat 57%. Niettegenstaande het een steil en moeilijk pad is, acht het VN-rapport het technisch mogelijk om die 1,5° C te halen bij middel van zonne-energie, wind-energie en bossen. Maar stelt het VN-klimaatrapport: “Als we er niet in slagen de ambitie te verhogen en onmiddellijk met de uitvoering te beginnen, zou de wereld op koers liggen naar een temperatuurstijging van 2,6 tot 3,1°C in de loop van deze eeuw. Dit zou slopende gevolgen hebben voor mensen, planeet en economieën”.

Lees ook: ‘Klimaatverandering baart beheerders van spoorinfrastructuur kopzorgen’ 

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.