Bijwerken van treinsoftware hoeft niet langer tijdens onderhoud in de werkplaats, kan ook tijdens de treinrit

Foto: Siemens Mobility

Treinen worden meer en meer gedigitaliseerd en de software daarvan moet geregeld worden bijgewerkt. Tot recent gebeurde dit tijdens het onderhoud in de werkplaatsen, waarbij treinstel per treinstel onder handen diende te worden genomen. Maar meer en meer wordt overgegaan tot het van op afstand, tijdens de rit, opladen van de upgrades, verschillende treinstellen tegelijk. Enkel het activeren van de upgrades gebeurt nog in de werkplaatsen. Op die manier komt er daar tijd vrij voor andere taken. Siemens Mobility vestigt daarbij de aandacht op haar ‘Railigent X’-suite.

Wanneer treinen een update van de software nodig hebben, wordt tijdens het opladen daarvan kostbare tijd in de depots doorgebracht. Met ‘Train IT’ in combinatie met een grondverbinding en vlootbeheer, onderdelen van de ‘Railigent X’-suite (een verzameling van software zoals we die met toepassingen zoals Word, Excel, PowerPoint, … kennen van Office Suite), is het bijwerken van de software automatisch mogelijk tijdens het rijden van de treinen. Maar het kan ook nog steeds in de stelplaats. Voor het activeren van de bijgewerkte software dient wel te worden gewacht tot de treinen gedurende enige tijd niet rijden. Upgraden op afstand gaat niet alleen sneller maar is ook veel eenvoudiger terwijl treinstellen sneller te beschikking staan om opnieuw de rails te worden opgestuurd.

Illustratie: Siemens Mobility

Software-updates voor de treininformatica kosten doorgaans veel tijd: de trein moet naar het depot komen en blijven daar geblokkeerd tijdens het downloaden en installeren. Ze vergen ook veel werktijd van onderhoudstechnici, die de bestanden naar elke trein moeten kopiëren en moeten wachten tot ze klaar zijn. Wanneer dat upgraden voor een hele vloot treinen moet gebeuren, is men voor een tijdje zoet.

Hoe gaat dat precies in zijn werk ?

Kennisgeving van bijwerking

Gewoonlijk begint het proces in het vlootcontrolecentrum. De exploitant en de beheerder worden geïnformeerd over de beschikbaarheid van een nieuwe softwareversie voor een of meer treinen. Als eerste stap beslissen zij welke voertuigen de updates moeten krijgen en wanneer.

Implementatie van de update

De beheerder kan de update eenvoudig implementeren met behulp van de tool chain. De communicatie is compatibel met elk modern IP-gebaseerd draadloos netwerk en maakt gebruik van robuuste VPN-technologie om state-of-the-art beveiliging te garanderen. Het belangrijkste voordeel: het uploaden gebeurt op de achtergrond, terwijl de trein rijdt of geparkeerd staat, zonder enige verstoring van de geplande of uitgevoerde bedrijvigheid. Nu moet de update alleen nog worden gepland en geactiveerd.

Planning van de update

Ondertussen plannen de exploitant en de onderhoudsmonteur wanneer de treinen moeten worden bijgewerkt, bijvoorbeeld de volgende keer dat een trein aan onderhoud toe is. Dus wanneer de trein in het depot aankomt, kunnen de onderhoudstechnici meteen aan de slag met het activeren van de software-update, zonder te hoeven wachten tot de software is gedownload en gedistribueerd naar elk apparaat in de trein.

De update activeren

Wanneer de trein in het depot aankomt en in de onderhoudsmodus wordt gezet, activeert een bevoegde onderhoudstechnicus het activeringsproces in de trein. In de meeste gevallen volstaat dit in het depot. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn de activering van de update op afstand uit te voeren; daarvoor hoeft de trein zich alleen maar in de veilige modus te bevinden, bijvoorbeeld in een stalling. Hiervoor is de aanvullende functie “Remote Update Activation” vereist.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.