Spoortechnologie in de kijker: een wedstrijd voor (Belgische) ingenieursstudenten en een vakbeurs in het Noord-Franse Rijsel

Foto: Infrabel

“Je bent een ingenieursstudent en je wilt een rol spelen in de toekomst van de spoorwegen? Kom dan naar onze engineering hackaton! Leren, denken, ideeën bedenken, pitchen, netwerken op de agenda! Eten, drinken & treinkaartjes gratis inbegrepen”. Dit zijn de slogans waarmee zowel NMBS als Infrabel jongeren proberen warm te maken voor een technische rol bij de Belgische spoorwegen en ze daarvoor op 31 maart (2023) naar TrainWorld probeert te lokken. Net daarvoor vindt van 28 maart tot 30 maart (2023) voor de dertiende keer de technologische spoorbeurs SIFER plaats in het Noord-Franse Rijsel. Spoortechnologie is niet voor doetjes en steekt vol uitdagingen.

“Ben jij een ingenieursstudent, geïnteresseerd in duurzaamheid, groene mobiliteit en het oplossen van echte problemen samen met like-mined studenten? Neem dan deel aan onze engineering hackathon op 31 maart in Brussel. Ikos, Alstom, NMBS en Infrabel brengen hun experts samen en presenteren je uitdagende onderwerpen over duurzaamheid, technologie, IT en veiligheid. Los levensechte problemen op en krijg advies van onze experts. Neem een heerlijk hapje bij onze foodtrucks en sluit je dag af met een netwerkdrink” luidt het verder bij NMBS en Infrabel. Inschrijven kan via deze link.

Een uitdagende wedstrijd “voor ingenieursstudenten die staan te popelen om real life problemen en complexe technische vraagstukken te bespreken en op te lossen. Onze engineeringhackaton zal een dag lang in teams werken en oplossingen vinden voor specifieke uitdagingen. Je kan je idee voorleggen aan ingenieursexperts en het opnemen tegen andere jonge ingenieurs. Alstom, Infrabel, NMBS & Ikos kijken ernaar uit je te ontmoeten op 31 maart tijdens Trainworld in Brussel!” luidt het verder.

Het is een publiek geheim dat bedrijven van alle aard hun technische vacatures in te vullen en dat is niet anders bij Infrabel en NMBS. Infrabel is de infrastructuurbeheerder die niet alleen instaat voor het onderhoud en herstel van het Belgische spoorwegnet (sporen, seinen en bovenleidingen) maar die ook via haar seinhuizen en centrale dispatching het dagdagelijkse spoorverkeer in goede banen leidt. De NMBS, de ‘Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen’ is het bedrijf dat in opdracht van de federale overheid nog voor 10 jaar vorm geeft aan het Belgische spoorbeleid. M.a.w.: de NMBS is het bedrijf dat de treinen laat rijden en zorgt voor het beschikbaar stellen van treinstellen, treinbestuurders en treinbegeleiders.

En zowel het infrastructuurbeheer als het dagelijks laten rijden van treinstellen steekt vol technologische uitdagingen. Wat eveneens blijkt uit de vakbeurs Sifer die van 28 tot 30 maart (2022) plaats vindt in het Noord-Franse Rijsel.

Met de woorden van de organisator: “SIFER brengt besluitvormers, industriëlen, vervoerders en managers samen voor drie dagen uitwisseling over de uitdagingen voor de sector via een compleet programma van bijbehorende evenementen: conferenties, workshops, B2B-vergaderingen en technische seminars. SIFER, een echt uitstalraam van spoorwegknowhow, biedt de hele sector een one-stop shop voor producten en technologieën, gaande van volledige spoorwegsystemen tot de kleinste gespecialiseerde componenten op het gebied van infrastructuur, rollend materieel, signalisatie en communicatiesystemen. De gepresenteerde technologieën bestrijken alle aspecten van de spoorwegtechnologie, met inbegrip van producten en diensten uit de volgende industriesectoren.Rollend materieel voor reizigers en goederen – Spoor en infrastructuur – Comfort aan boord – Kaartverkoop – Reizigersinformatie – Seinen, treinbesturing en communicatie“.

Een beetje de gebruikelijke peptalk, wat niet belet dat de komende dagen 7600 ‘acteurs du secteur’ in Rijsel hun opwachting maken. En daarnaast zijn er een pak lezingen over al even technologische onderwerpen. In elk geval: voor techneuten een vakbeurs om van te smullen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.