De Europese Comissie is bezorgd dat “bepaalde maatregelen ten gunste van Fret SNCF, die in de periode 2007-2019 zijn verleend, niet in overeenstemming zijn met de EU-regels inzake staatssteun”. Daarom heeft ze vandaag (18/01/2023) aangekondigd dat zij een “diepgaand onderzoek” heeft ingesteld naar de Franse staatssteun aan de vrachtdochteronderneming van de SNCF om na te gaan of deze steun in overeenstemming is met de Europese regels inzake staatssteun. Dat meldt de website ‘Ville, Rail & Transport‘.
De Commissie herinnert eraan dat Fret SNCF in deze periode voortdurend tekorten vertoonde en dat haar verliezen “voortdurend werden gedekt door de moedermaatschappij SNCF door middel van kasvoorschotten binnen de groep, die vanwege het eigendom van en de zeggenschap over de staat overheidsmiddelen vormen “.
Zij schat dat de kasvoorschotten van de SNCF-groep aan Fret SNCF tussen 2007 en januari 2020 en de kwijtschelding van de financiële schuld van Fret SNCF van rechtswege in 2019 bij de omvorming tot een SAS 5,3 miljard euro bedragen. Daarbij komt nog de kapitaalinjectie van 170 miljoen euro bij de oprichting van de commerciële onderneming.
Zware risico’s
In een reactie vreest de CGT-Cheminots dat deze “schandalige” procedure uiteindelijk zal leiden tot “een herschikking van deze schuld van 5,2 miljard in de rekeningen van Fret SNCF en haar zal dwingen een aanzienlijk deel van de huidige vrachtcontracten af te staan aan particuliere exploitanten“. De vakbond herinnert eraan dat de wet in 2018 de oprichting van de naamloze vennootschap had vastgelegd en dat haar schuld was ondergebracht in de SNCF-holding (SA SNCF). Door opnieuw op deze nieuwe grondslagen te beginnen, hoefde Fret SNCF niet langer een beroep te doen op haar moedermaatschappij om haar verliezen op te vangen. Net als elk ander commercieel bedrijf. Het Europese onderzoek vormt nu een zeer ernstig risico voor de toekomst van het bedrijf.
Van haar kant heeft de regering in een persbericht aangegeven dat zij “nota neemt van de inleiding van de procedure” over deze steun “die al verschillende jaren teruggaat, vóór de oprichting van de dochteronderneming Fret SNCF in 2020 in het kader van de spoorweghervorming“. Zij verklaarde bereid te zijn tot samenwerking en zei “vertrouwen te hebben in de wederzijdse wil om de toekomstige ontwikkeling van het goederenvervoer per spoor te waarborgen ” en herinnerde eraan dat “de staat de verdere overgang van een belangrijke speler in het antwoord op de klimaatcrisis en de ontwikkeling van een koolstofarme vervoersoplossing heeft ondersteund“. Het valt nog te bezien in hoeverre het argument van de strijd tegen klimaatverandering een rol zal spelen in het Brusselse onderzoek. Aldus nog steeds ‘Ville, Rail &Transport’.
Laat een reactie achter