Baltische staten investeren samen in hogesnelheidsspoorlijnen

Foto: Poolse spoorwegen

Op 18 januari (2022), ondertekenden vertegenwoordigers van Centralny Port Komunik (CPK), Správa železnic en Rail Baltika in Warschau een samenwerkingsovereenkomst voor de uitbouw van 4500 km hogesnelheidslijnen. De drie instanties staan in voor spoorweginvesteringen in Polen, Tsjechië, Litouwen, Letland en Estland. Met het project is een investering van 60 miljard euro gemoeid maar er wordt over een periode van 50 jaar gerekend op baten ter waarde van 120 miljard euro. Een dag later volgde dan de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Oekraïense Spoorwegen en CPK voor het aanleggen van een hogesnelheidslijn van Warschau naar Kiev. Vooralsnog werd hier nog geen bedrag op gekleefd.

De samenwerkingsovereenkomst tussen Centralny Port Komunik (CPK), Správa železnic en Rail Baltika werd ondertekend tijdens de eerste dag van de ‘Railway Direction Days” die op 18 en 19 januari (2022) in Warschau plaats vonden op initiatief van CPK. Eveneens tijdens deze ‘Railway Direction Days ondertekenden de Oekraïense spoorwegen CPK en een samenwerkingsakkoord voor de aanleg van een hogesnelheidslijn van Warschau naar het Oekraïense Lviv met in een latere fase ook een uitbreiding naar Kiev.

Deze laatste samenwerkingsovereenkomst voorziet in een nauwere samenwerking bij de bouw van nieuwe vervoersinfrastructuur, waaronder hogesnelheidstreinen. Een werkgroep moet bij middel van workshops, gezamenlijk onderzoek, uitwisseling van documentatie en uitwisseling van ervaringen, de doelstellingen van de overeenkomst realiseren.

CPK en de Oekraïense spoorwegen zullen samen op zoek gaan naar mogelijkheden om EU-financiering voor de geplande lijnen te verkrijgen. De nieuwe spoorlijn moet dan ook volledig conform zijn met de Europese regelgeving, dit zowel op het vlak van ontwerp, aanleg als onderhoud. De integratie van ETCS en GSM-R zijn daarbij vanzelfsprekend.

Bedoeling is ook om ‘samen een managementmodel te ontwikkelen’ voor de aangelegde lijnen. Te begrijpen het samen oprichten van een nieuwe spoorwegmaatschappij ?

De ondertekenaars verklaarden zich ook bereid om bij te dragen aan de wederopbouw van Oekraïne zodra de oorlog voorbij is. Binnen Polen wordt de nieuwe verbinding een verlenging van de reeds geplande hogesnelheidslijn van Warschau naar Lublin, onderdeel van het Baltische hogesnelheidsproject waarvoor een dag eerder een samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend.

Het document heeft een looptijd van 3 jaren en heeft als doel het realiseren van een haalbaarheidsstudie van een spoorlijn met een normaalspoor (spoorbreedte van 1435 mm) dat geschikt is voor een maximumsnelheid van 250 km per uur. De nieuwe spoorlijn moet vanuit Kiev ook zorgen voor een betere (economische) ontsluiting met West-Europa.

Volgens Mark Brzezinski, de Amerikaanse ambassadeur in Polen is een moderne, hoogwaardige en efficiënte infrastructuur een sleutelelement voor de veiligheid in de regio van de Drie Zeeën. Hij voegde daaraan toe dat op lange termijn de ontwikkeling van de vervoersinfrastructuur een zeer belangrijk element wordt in de wederopbouw van Oekraïne.

Tot daar wat de samenwerkingsovereenkomst tussen Oekraïne en Polen betreft.

Over de plannen voor de uitbouw van een hogensnelheidsspoornet in de regio van de Drie Zeeën zijn werd deels eerder bericht (cfr. ‘Polen neemt het voortouw in ontwikkeling van hogesnelheidsspoor in Midden- en Oost-Europa‘).

Tijdens van de Railway Direction Days werden daarover meer details verstrekt.

Door te leren uit eerdere hogesnelheidsinvesteringen in West-Europa hoopt men op een ‘economisch domino-effect’ dat een impuls moet geven aan andere industrieën en sectoren. Door versmelting met hogesnelheidslijnen in West-Europa moet het project een impact hebben op heel Europa.

Het internationale onderzoeksbureau Steer, dat onder meer analyses uitvoert voor de Europese Commissie, raamde de totale kost van het nieuwe hogesnelheidsnet op 60 miljard euro, maar met baten ter waarde van 120 miljard euro over een periode van 50 jaar. Zo moet de vermindering van de reistijd 55 miljard euro opleveren. De vermindering van het aantal ongevallen over de weg en een vermindering van de files moeten elk voor een positief resultaat van 9 miljard euro zorgen. Ten slotte is er nog een grote slok van 47 miljard euro niet nader genoemde voordelen.

Bovenal moet het nieuwe hogesnelheidsnet de reistijden in de regio gevoelig reduceren:

  • Tussen Łódź en Wrocław een reductie van de reistijd van 3 uren tot ongeveer 1 uur.
  • Tussen Warschau naar Vilnius een reductie van de reistijd van 9 uren tot ongeveer 4 uren.
  • Tusse Warschau en Ostrava moet de reistijd teruggebracht worden van 4,5 uur naar minder dan 2 uren.
  • Warschau – Boedapest moet 5,5 uur worden in plaats van 11,5 uur nu.
  • Zowel van Praag naar Wenen als naar Bratislave moet ongeveer 2 uren gaan duren in plaats van 4,5 uren.
  • Van Praag naar Boedapest wordt de reistijd teruggebracht van nu 7 uren tot 3,5 uren
  • Van Tallinn naar Vilnius vanmomenteel meer dan 8 urn naar ongeveer 3,5 uur
  • Van Talinn naar Riga in minder dan 2 uur in plaats van nu meer dan 4 uur).
  • Tussen Warschau naar Riga Waar is er momenteel geen rechtstreekse spoorverbinding. Een busverbinding doet er momenteel meer dan 8 uur over. Deze reistijd moet in de toekomst teruggebracht worden tot 5 uren.

Het onderzoeksbureau Steer berekende de baanvakken tussen Warschau en Łódź (Polen), tussen Brno – Jihlavain (Tsjechië) en tussen Boedapest en Gyor (Hongarije) het grootse aantal reizigers zal aantrekken. Elk van deze assen zouden tussen de 14 en 18 miljoen passagiers moeten doen optekenen.

Op veel plaatsen zijn de plannings- en ontwerpwerkzaamheden reeds vergevorderd. Zo worden bv. in Polen  momeenteel reeds haalbaarheidsstudies uitgevoerd voor 1500 km van de van 2000 km geplande CPK-assen. Daarbij een stuk hogesnelheidslijn van 140 km tussen Warschau en Łódź. De voorbereidende bouwwerkzaamheden daarvoor zouden in de tweede helft van dit jaar moeten starten en in bedrijf moeten komen in 2028. Ook voor het 200 km lange traject tussen Łódź en Wrocław zijn de voorbereidende werkzaamheden reeds begonnen.

In  Letland is een aanbesteding voor bouwwerkzaamheden voor een 200 km lang deel van de Rail Baltica-spoorlijn aan de gang. Verder heeft RB Rail AS een ontwerp- en bouwaanbesteding gelanceerd voor de elektrificatie van de volledige 870 km spoorlijn van het Baltica netwerk. De modernisering van de Rail Baltica-route van de Litouwse grens via Białystok naar Warschau moet evenees in 2028 voltooid zijn.

Volgens de verdere plannen moet de volledige grensoverschrijdende corridor Rail Baltica in Estland, Letland en Litouwen tegen 2030 voltooid zijn. Sommige trajecten reeds in 2027.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.