Luxemburgse CoradiaStream in commeciële dienst vanaf 2023. Eerste test met automatisch rijden GoA 2 voorzien in 2024.

Illustratie: Alstom/CFL

Momenteel worden op het Belgische spoorwegnet homologatietesten uitgevoerd met een nieuw treinstel CoradiaStream High Capacity van de Luxemburgse spoorwegen. Deze teksten maken onderdeel uit van een reeks testen die zijn voorgeschreven door de ERA (Spoorwegbureau van de Europese Unie) en door de landen waarvoor deze treinen moeten worden gehomologeer: Luxemburg, België en Frankrijk. Bedoeling is om deze motorstellen vanaf 2023 in commerciële dienst te nemen. De eerste test met Automatic Train Operation (ATO) met niveau GoA 2, waarbij nog steeds een treinbestuurder aan boord is, startenin het Groothertogdom in 2024.

De homologatietests die momenteel worden uitgevoerd in Luxemburg, Frankrijk en België zijn met het oog op het in commerciële dienst rijden met dit nieuw dubbeldeksmaterieel op de spoornetten van deze landen vanaf 2023. Al houdt men hier een slag om de arm want een en ander is afhankelijk van de toelatingen die nog her en der moeten worden bekomen. Ook pas vanaf dan kan met de opleiding van de treinbestuurders worden begonnen.

Daarin zijn echter nog geen tests met Automatic Train Operation (ATO), met niveau GoA 2 in het Groothertogdom begrepen. Daarvoor is het wachten tot 2024. De nieuwe treinstellen zullen dus eerst enige tijd rijden zonder ATO-functie in werking.

Een woordvoerder van de Luxemburgse spoorwegen, voegt er aan toe dat de treinstellen kunen rijden op de spoorlijnen die zijn uitgerust met 25.000 Volt wisselstroom en met ETCS niveaus 1 en 2 .“De Coradia zal dus op alle lijnen kunnen rijden die aan deze eisen voldoen” aldus nog de woordvoerder.

De spoorlijnen tussen Luik en Luxemburg-stad is reeds uitgerust met 25.000 Volt wisselspanning. Het nog ontbrekende gedeelte volgt heel binnenkort. De spoorlijn Namen – Luxemburg wordt tijdens deze maand augustus volledig wordt omgebouwd van 3.000 Volt gelijkstroom naar 25.000 Volt wisselstroom.

Tegen 2025 moeten zowel de spoorlijnen Brussel – Luxemburg en Luik – Luxemburg zijn uitgerust met ETCS zodat dan deze nieuwe treinstellen tegen dan op het Belgische spoorwegnet kunnen worden ingezet. Op dat moment moet ATO daarbij mogelijk zijn tussen Brussel en Luxemburg, maar niet op een groot deel van het Belgische stuk tussen Luik en Luxemburg.

Kaartje: Infrabel

De woordvoerder van de Luxemburgse spoorwegen voegt er aan toe dat bij ATO GoA 2 “de taken van de machinist zullen niet echt verschillen met de huidige taken. De machine wordt ‘intelligenter’ omdat hij met behulp van de verzonden gegevens de snelheid, versnelling en vertraging tussen stops zal aanpassen.”

Voorbereidingen GoA 4 reeds gestart in Duitsland

Ondertussen is onder meer constructeur Alstom zich volop aan het concentreren op ATO GoA 4, waarvoor geen treinbestuurder meer nodig is. Daarvoor wordt in een samenwerking tussen constructeur Alstom, de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), de technische universiteit van Berlijn en het Duitse centrum voor lucht- en ruimtevaart (DLR) gewerkt aan een prototype van de CoradiaStream dat de Duitse Bondsstaat Nedersaksen zal worden uitgetest.

“Voor de proeven worden in een eerste fase nieuwe systemen voor een bestuurderloze exploitatie ontwikkeld. Daartoe behoort signaalherkenning, die het mogelijk moet maken de langs het spoor opgestelde verkeerssignalen te herkennen en te interpreteren. Bovendien moet de trein in staat zijn obstakels te herkennen. In geval van een storing wordt de trein op afstand bestuurd of door de treinbegeleider geleid. Alstom heeft met testtreinen in andere landen reeds aangetoond dat geautomatiseerd rijden en afstandsbesturing van treinen technisch mogelijk is. In het kader van het project zal worden nagegaan of het bestaande regelgevingskader voor automatische treinbesturing (ATO) kan worden aangepast. Vervolgens zal worden onderzocht welke tests en resultaten nodig zijn om de veiligheidsnormen voor automatisch rijden in het reizigersverkeer afdoende aan te tonen” staat daarover in een persbericht dat op 10 juni van dit jaar werd verspreid.”

En verder: “In een tweede fase moet geautomatiseerd rijden plaatsvinden als een “levend lab” onder reële omstandigheden. De nieuwe systemen zullen worden geïnstalleerd in twee motorstellen van de LNVG die vooraf met ETCS zijn uitgerust, en in de praktijk worden getest. De bevindingen van de ontwikkeling en de exploitatie zullen helpen bij de voorbereiding van de latere goedkeuring van volledig geautomatiseerde treinen en bij de verdere automatisering van het regionale vervoer.”

Wegens de lange remafstand van treinen is het bij spoorwegexeloitatie van belang om potentiële obstakels reeds in een zeer vroeg stadium kunnen worden opgemerkt. Tests met obstakelherkenning vonden ook reeds plaats in Frankrijk:

Verwacht wordt dat in Duitsland dat prototypes reeds in 2023 marktrijp zijn waarna in 2025 met de serieproductie kan worden begonnen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.