Renaud Muselier, voorzitter van de ‘Région Sud’, en Luc Lallemand, CEO van de SNCF Réseau, kondigen vorige week samen de ondertekening van een prestatiecontract aan; naar verluidt het eerste tussen een Franse regio en de beheerder van de Franse spoorweginfrastructeur. Vanaf 2021 is vanuit de regio voor de komende tien jaar voorzien in een investering van 350 miljoen euro in de spoorinfrastructuur. Een bonus-malussysteem moet SNCF Réseau bij de les houden: waneer de vooropgestelde doelstellingen worden bereikt of overschreden, betaalt het regio een bonus uit aan SNCF Réseau. In het andere geval voorziet het prestatiecontract boeteclausules die de financiële tegemoetkoming vanwege de regio gevoelig reduceert.
De jongste 20 jaar is de relatie tussen de meest zuidelijke Franse regio (voorheen de regio PACA: ‘Provence-Alpes-Côte d’Azur‘) en de Franse nationale spoorwegmaatschappij niet bepaald schitterend te noemen. Enerzijds betaalt de regio de duurste rijpaden van heel Frankrijk terwijl de prestaties die daar tegenover staan, als meer dan ondermaats worden ervaren: veel vertragingen en afschaffingen en veel uitval van materieel, dit terwijl het de ambitie van de regio is om nog meer treinen op het regionale net met in totaal 1200 km spoorlijnen, te laten rijden. Zeker de jongste vijf jaren werd er reeds behoorlijk in de spoorinfrastructuur geïnvesteerd, maar een lange weg is nog te gaan.
De door de regio ervaren tekortkomingen situeren zich zowel op het vlak van de het rollend materieel en de treinbesturing als van de spoorinfrastructuur. Om aan het eerste te verhelpen wil de regio vanaf 2024 in zee gaan met een particuliere spoorwegmaatschappij. De prijsoffertes worden daartoe reeds ingezameld.
Maar eveneens groeide het besef dat met een of meerdere nieuwe exploitanten niet alle problemen van de baan zijn en dat men voor de opwaardering van en het onderhoud aan de spoorinfrastructuur moet blijven aankloppen bij de SNCF Réseau.
Zo wordt reeds dit jaar 280 miljoen euro geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur van de regio. Daarvan gaat 194 miljoen euro naar de modernisering van het netwerk en 86 miljoen naar het onderhoud. Maar daarmee is de kous niet af want gespreid over 10 jaar wil de regio nog verder investeren in de spoorinfrastructuur. En daarvoor geldt dan de contractuele bonus-malusregeling.
De overeenkomst moet wel eerst nog worden goedgekeurd door het regionale parlement waarna ze nog dient te worden bekrachtigd door SNCF Réseau.
Laat een reactie achter