Volvo Buses: “Onderzoek toont aan dat passagiers positief zijn over zelfrijdende bussen”

Foto:Volvo Buses

VERTAALD PERSBERICHT – Volvo Buses heeft samen met Västtrafik en Chalmers University of Technology onderzocht hoe passagiers denken over het reizen met een zelfrijdende bus en hoe zij denken dat autonome oplossingen van invloed zullen zijn op het woon-werkverkeer in de toekomst. Het onderzoek is het eerste dat wordt uitgevoerd met een bus van 12 meter voor stadsverkeer.

Volvo Buses loopt voorop op het gebied van zelfrijdende bussen en heeft de afgelopen jaren verschillende onderzoeksprojecten uitgevoerd samen met de academische wereld en andere partners. Volvo Buses richtte zich voorheen vooral op technische oplossingen en heeft het afgelopen jaar twee wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar gebruikerservaring in samenwerking met Chalmers University of Technology.

Een van de nieuw gepubliceerde studies onderzocht hoe buschauffeurs reageren op autorijden met een concept voor ondersteuning van autonome chauffeurs. In het andere onderzoek ligt de focus in plaats daarvan op passagiers.

“Om in de toekomst te kunnen profiteren van de voordelen van autonome bussen, is de acceptatie door reizigers absoluut cruciaal. We moeten weten wat ze van de ervaring vinden, of ze zich veilig voelen en of zelfrijdende bussen iets zijn dat ze zouden kunnen overwegen te gebruiken. Voor zover we weten, is er geen vergelijkbaar onderzoek gedaan met full-length bussen, wat dit onderzoek extra spannend maakt”, zegt Joakim Jonsson, Project Manager Autonomous Research Projects bij Volvo Buses.

Het onderzoek werd uitgevoerd met een zelfrijdende elektrische bus op een testbaan in een afgesloten gebied. 22 mensen van verschillende leeftijden die dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer, mochten ervaren hoe de bus omging met negen verschillende verkeerssituaties – alles van het rijden op een rotonde en het ophalen van passagiers bij een halte, tot het rijden in de nabijheid van passerende fietsers, voetgangers en auto’s.

Na de testrun werden de deelnemers geïnterviewd door onderzoekers uit Chalmers en gevraagd om een vragenlijst te beantwoorden. Uit de resultaten blijkt dat de meeste deelnemers het een zeer positieve ervaring vonden en dat de bus veilig, soepel en comfortabel reed. Wie zich aanvankelijk ongemakkelijk voelde bij het niet hebben van een chauffeur achter het stuur, paste zich er snel aan aan.

“Toen de deelnemers zagen hoe de bus de snelheid regelde en zich gedroeg ten opzichte van andere weggebruikers, dachten ze dat het net een reis met een gewone bus was”, zegt Joakim Jonsson.

Veel passagiers zagen verschillende potentiële voordelen van het hebben van autonome bussen in het openbaar vervoer, waaronder beter comfort en verhoogde veiligheid. Maar ze zaten er niet aan te denken dat hun eigen woon-werkverkeer zou worden aangetast als alle standaardbussen uitsluitend zouden worden vervangen door zelfrijdende voertuigen.

“In het onderzoek werd heel duidelijk dat het niet is of de bus door een persoon wordt bestuurd of dat zijn autonoom is die bepaalt hoe forenzen tegen het openbaar vervoer aankijkt. Het belangrijkste is dat je zo soepel mogelijk van de ene plek naar de andere kunt komen“, zegt Mikael Johansson, die onderzoek doet naar gebruikersbegrip van zelfrijdende voertuigen op de afdeling Design & Human Factors van Chalmers.

Tegelijkertijd geloofden verschillende deelnemers dat zelfrijdende technologie kan worden gebruikt om nieuwe diensten te ontwikkelen voor het verbeteren van het openbaar vervoer, zoals flexibelere haltes en een betere toegankelijkheid in dunbevolkte gebieden.

“Velen hadden hier zeer inzichtelijke gedachten over. Deze antwoorden laten zien hoe belangrijk het is om autonome technologie niet als een doel te zien, maar als iets dat andere diensten mogelijk maakt die forenzen nodig hebben”, zegt Mikael Johansson.

Voor Volvo Buses biedt het passagiersonderzoek belangrijke inzichten in de autonome reis. “Dit soort onderzoek naar passagiersacceptatie is van vitaal belang, ook al duurt het nog lang voordat het werkelijkheid wordt. Wij geloven dat de eerste echte toepassing van autonome technologie zal zijn in de vorm van autonome rijhulpsystemen of in besloten ruimtes”, zegt Joakim Jonsson.

De studie 4Passengers’ Experience of Travelling with a Full-Length Automated Bus and Expectations of the Future Public Transport System4 is geïnitieerd door Volvo Buses en Västtrafik en uitgevoerd door onderzoekers van Design & Human Factors aan de Chalmers University of Technology. Het onderzoeksproject is onderdeel van Drive Sweden’s project KRABAT, dat deels wordt gefinancierd door Vinnova. De technische oplossing is ook ondersteund door het Strategic Vehicle Research and Innovation Programme (FFI).

Delen met:

1 Reactie

  1. AANVULLING:
    “Ik dacht niet te veel na over het feit dat er niemand achter het stuur zat, het was als een normale busrit… Ik denk dat de bus alle verkeerssituaties heel goed heeft aangepakt. Voor mij als passagier voelde het veilig”, zegt Elin Wadström.

    Dat is wat een van de 22 passagiers die deelnamen aan ons unieke onderzoek te zeggen had over reizen met een zelfrijdende bus.

    “De deelnemers stemden ermee in om deel te nemen aan het onderzoek zonder te weten wat ze zouden ervaren. Desondanks koos iedereen ervoor om mee te gaan en vonden ze het een positieve ervaring. Wij geloven dat dit in de toekomst ook het geval zal zijn voor het grote publiek”, zegt Joakim Jonsson, Project Manager Autonomous Research Projects bij Volvo Buses

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.