Wanneer er geen onverwachte kinken in de kabel komen, herstart in Frankrijk op 18 oktober eerstkomende (2021) de zogenaamde ‘Train des Primeurs’. Deze trein met koelwagens, zal vanuit Perpignan groenten en fruit, onder meer uit Spanje, aanvoeren naar de versmarkt van Rungis, op 7 km van Parijs. In de zomer van 2019 werd deze treinverbinding stopgezet en geschiedde het vervoer met koelvrachtwagens. Met veel moeite kreeg de Franse regering deze goederentrein opnieuw op de rails. De herstart van deze spoorverbinding kadert in een plan van de Franse regering om tegen 2024 een bedrag van 1 miljard euro te besteden aan de ontwikkeling van het goederenvervoer per spoor.
De verbinding werd in de zomer van 2019 stopgezet door de Franse nationale spoorwegmaatschappij, vooral omdat er geen geld was om de 82 aftandse koelwagens te vervangen, wat dan de reden was dat klanten afhaakten. Een investering die toen 20 miljoen euro zou vergen. Op haar hoogtepunt verzorgde een trein met 25 koelwagen gedurende 6 dagen per week een verbindidng tussen Perpignan en de hoofdstad. Nadat er nog slechts één wekelijkse verbinding overbleef en nadat twee overblijvende historische klanten hun contacten niet wensten te verlengen, werd de verbinding stopgezet. Waar deze vrachtverbinding toen goed voor jaarlijks 400.000 ton goederen per jaar bleven er daar in de zomer van 2019 nog slechts 138.000 ton van over. 25.000 vrachtwagenritten namen daarop de rol van de primeurtrein over.
Heropstart
De heropstart van de Primeurtrein kwam er nadat de de Franse regering daartoe in december van vorig jaar (2020) een oproep had gelanceerd. Uiteindelijk haalde Rail Logistics Europa (RLE), dat SNCF Fret en haar Europese vrachtdochters samenbrengt), de opdracht van openbaar nut binnen. Het treinstel bestaat uit 12 wagons waarvan een deel koelwagens en een ander deel koelcontainers. De trein zal rijden van circa november tot half juli en dit tijdens vijf wekelijkse verbindingen. De trein vertrekt om 16.30 uur en komt om 03.15 uur aan in Rungis. De Primeurtrein moet volgens het Franse ministerie van Transport circa 9000 vrachtwagens van de Franse wegen halen. Een en ander is trouwens niet naar de zin van de spoorvakbond AFP, die de logica van aanbestedingen en mededinging maar niets vindt.
Dat aanbesteden liep trouwens niet van een leien dakje want herhaaldelijk werd de heropstart van de Primeurtrein aangekondigd maar daarna weer uitgesteld. Zo moest de Primeurtrein reeds in de zomer van dit jaar van start gaan. Maar nu blijkt een en ander toch in kannen en kruiken.
Van de 1,76 miljoen ton groenten en fruit die jaarlijks in het internationaal overslagcentrum voor groenten en fruit in Perpignan worden behandeld, is slechts 100.000 ton (of 10%) afkomstig van lokale productie. 65% wordt aangevoerd uit Spanje en 25% uit Marokko.
Het internationaal overslagcentrum werd in 1970 opgestart en is binnen zijn soort het grootste overslagcentrum in zijn soort. Op een terrein van 70 ha zijn meer dan 150 bedrijven gevestigd die zijn gespecialiseerd in het vervoer van groenten en fruit. Het overslagcentrum verschaft werkt aan 22OO personen. 774 miljoen euro van de omzet (40%) is bestemd voor de export. Daarin is het volume dat via de veiling van Rungis, naar o.m. ons land wordt uitgevoerd, wellicht niet inbegrepen.
De versmarkt van Rungis, op 7 km van Parijs, moet daar niet voor onderdoen en wordt bestempeld als de grootste versmarkt ter wereld. Op een terrein van 234 ha zijn bijna 1200 bedrijven gevestigd. Niet alleen groenten en fruit, maar bv. ook bloemen zuivel vlees en vis, vinden er hun weg naar de consument. Daarbij zijn 342 bedrijven gespecialiseerd in het verhandelen van groenten en fruit (een jaarlijkse aanvoer van 1.216.590 ton of 71% in 2019) . 68 bedrijven handelen in vlees (266.248 aagevoerde ton of 15%) en 110 bedrijven in zuivel (154.490 aangevoerde ton of 15%). 38 bedrijven zorgen voor de aan- en afvoer van vis (90.374 aangevoerde ton of 5%) en 100 bedrijven handelen in horticultuur en decoratie. 488 bedrijven zorgen voor opslag en voor het afhandelen van de administratieve formaliteiten. Ook de Roeselaarse REO-veiling is vertegenwoordigd op de versmarkt van Rungis, o.a. voor de uitvoeren van groenten onder het Flandria-label.
Nieuwe goederen- en fruittrein tussen Spaanse Valencia en Rotterdam
Net voor de verbinding met de Franse binnenlandse primeurtrein werd stopgezet, werd op 6 mei 2019 onder de naam CoolRail een nieuwe koelverbinding opgezet tussen het Spaanse Valencia en het Nederlandse Rotterdam. Deze verbinding rijdt 3 maal per week (48 weken per jaar) en vervoert telkens 42 koelcontainers met Spaanse groenten en fruit. Deze trein had tot doel per jaar 22 miljoen wegkilometer en meer dan 12.000 vrachtwagenbewegingen van de weg te halen. Onder meer de warenhuizen va Albert Heijn, Delhaize en Colruyt worden via deze verbinding bevoorraad. Ondertussen zijn er ook verbindingen naar Groot-Brittannië, de Scanidanvische landen, Duitsland en Polen. Naar verluidt is CoolRail even snel als het wegtransport, maar is het veel duurzamer. Er zou een CO2-reductie van tussen de 70 en 90% worden gerealiseerd. Ongetwijfeld zal deze toen nieuwe verbinding hebben bijgedragen tot het tanende succes van de Franse primeurtrein tussen Perpignan en Parijs.
Laat een reactie achter