Nederland geeft groen licht voor subsidie aan nachttrein

De Nederlandse staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft eerder deze maand de hoofdrailnetconcessie gewijzigd om daarmee subsidie te kunnen geven voor de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck. Door de val van het kabinet was de subsidie echter bijna niet doorgegaan.

Bijna controversieel

Als het aan PVV, VVD en CDA had gelegen was de subsidie controversieel verklaard. “Gelukkig net geen meerderheid. Maar laat weer zien hoe belangrijk het is om op 17 maart voor #meertreinenmindervliegen te kiezen!” twittert Groen Links-Kamerlid Suzanne Kröger.

Eind vorig jaar maakte Van Veldhoven bekend dat er 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar komt voor de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck. De subsidie komt alleen beschikbaar als de trein verliesgevend is in de periode tot eind 2024.

De nachttrein had eigenlijk in december gelanceerd zullen worden, maar vanwege de opleving van het coronavirus is de lancering uitgesteld. Er zijn nu al tickets verkrijgbaar voor reizen vanaf eind maart, maar of de nachttrein dan gaat rijden is maar de vraag.

Mogelijke rechtszaak

De subsidie is niet geheel onomstreden. Commerciële vervoerders voelen zich benadeeld en stellen dat het niet is toegestaan om op deze manier subsidie te verlenen. Volgens het ministerie is de subsidie geoorloofd omdat uit een marktverkenning bleek dat NS en ÖBB als enige een nachttrein willen starten. Echter, partijen die aan de marktverkenning meewerkten wisten niet dat er voor het starten van een nieuwe verbinding subsidie beschikbaar was. Mogelijk gaat Flixtrain naar de rechter om de subsidie aan te vechten.

Deze tekst is overgenomen van de Nederlandse nieuwssite www.treinreiziger.nl’, waarmee Duurzaam Mobiel samenwerkt.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.