Met zijn televisieuitzending van woensdag 16 december (2020) smeerde het VRT-programma ‘De Fastcheckers’ nog wat zout in de wonde: het treinmaterieel van de NMBS laat niet toe dat rolstoelgebruikers zelfstandig de trein nemen waardoor ze steeds een beroep moeten doen op assistentie van spoorwegpersoneel. Maar ook dan loopt het nogal vaak fout. Begin september (2020) stelden 28 organisaties de NMBS en Infrabel daarvoor zelfs juridisch in gebreke. Het antwoord van de NMBS stelde betrokken organisaties daarbij maar deels tevreden. Toch is het goed nieuws: een en ander heeft ervoor gezorgd dat de NMBS het geweer van schouder heeft veranderd: de bijkomende bestelling van 200 nieuwe dubbeldeksrijtuigen die in januari (2020) door de NMBS werd aangekondigd, bevat 130 rijtuigen die toelaten dat rolstoelgebruikers zelfstandig, dus zonder assistentie van spoorwegpersoneel, de trein zullen kunnen nemen. Dit houdt in dat 130 treinstellen van een dergelijk treinstel kunnen voorzien. De eerste autonoom toegankelijke rijtuigen zullen in 2024 door het constructeurconsortium Bombardier-Alstom geleverd worden.
De raad van bestuur van NMBS heeft de bestelling bij het consortium Bombardier-Alstom op vrijdag 18 december (2020) bekrachtigd. Het gaat om een investering van zo’n 450 miljoen euro. In totaal tellen de 200 rijtuigen ruim 20.000 zitplaatsen. Naast de 130 autonoom toegankelijke rijtuigen bevat de bestelling ook 68 rijtuigen met een stuurpost. Deze bieden ook plaats voor fietsen en kinderwagens.
Nieuw toegankelijkheidsbeleid van de NMBS
De bestelling van de autonoom toegankelijke rijtuigen maakt deel uit van het nieuwe toegankelijkheidsbeleid dat op maandag 5 oktober (2020) door de NMBS werd aangekondigd. Dat nieuwe toegankelijkheidsbeleid impliceert uniforme perronhoogtes en instapdeuren op dezelfde hoogte. In dat kader besliste NMBS ook dat alle perrons 76 centimeter hoog moeten worden en dat alle nieuwe bestellingen van treinmaterieel een instaphoogte op die hoogte moeten krijgen.
Bij de bestelling die nu werd aangekondigd zullen 130 rijtuigen worden voorzien van een uitschuifbare trede op perronhoogte. Op de trajecten waar deze M7-dubbeldekstreinen zullen rijden, zullen versneld aanpassingen gebeuren om de stations integraal toegankelijk te maken. De NMBS betreurt dat ze in 2015 -ondanks protest bij de gehandicaptenorganisaties- heeft dubbeldeksrijtuigen met een uitschuifbare trede heeft besteld. De rijtigen die toen werden aangekocht, stromen in sinds begin 2020.
Integraal toegankelijke stations
Autonoom toegankelijke treinen zijn slechts één stuk van de puzzel. Ook in de stations moeten reizigers zich autonoom kunnen verplaatsen naar het perron.
Tegen 2025 wil NMBS het aantal integraal toegankelijke stations verdubbelen, van 78 nu naar 150. Een station is integraal toegankelijk als het voorzien is van hellingen en liften naar elk perron, blindegeleidelijnen, eenvoudig bereikbare ticketautomaten en perrons met een hoogte van 76 centimeter, gelijk aan de instaphoogte van de nieuwste treinen.
Het verhogen van de perrons gebeurt in samenwerking met infrastuurbeheerder Infrabel. Zij verhogen de perrons, NMBS zorgt voor de afwerking. Het verhogen van de perrons naar 76 centimeter zal dan ook worden opgenomen in de meerjareninvesteringsplannen van NMBS en Infrabel.
Duidelijkere info, efficiëntere assistentie,…
Ook de assistentie, die nodig blijft zolang niet alle treinen en stations autonoom toegankelijk zijn, wil NMBS efficiënter maken. NMBS werkt daarvoor aan een mobiele applicatie, waardoor reizigers met een beperkte mobiliteit sneller en eenvoudiger een assistentie kunnen aanvragen.
Ook de aankondigingen in de stations worden verbeterd. Voor slechtzienden komt er betere bewegwijzering en de aankondigingen worden zowel audiovisueel als visueel op de schermen duidelijker.
Deze nieuwe benadering door de NMBS draagt ongetwijfeld de stempel van CEO Sophie Dutortoir, die duidelijk meer inzet op een menselijke benadering van een en ander. Zij nam begin 2017 de fakkel overnam van Jo Cornu.
De nieuwe dubbeldekstreinen van de NMBS zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Door daar meer dubbeldekstreinen in te zetten, verhoogt NMBS de capaciteit van en naar Brussel zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid.
Laat een reactie achter