De Wuppertaalse “Schwebebahn”, een hangende monorail, vierde op 1 maart van dit jaar (2021) zijn 120ste verjaardag. Toch was dit een verjaardag in mineur. Niet alleen liet het coronavirus geen feestelijkheden toe, ook had dit historisch vervoermiddel, dat nochtans niets van zijn relevantie heeft verloren, de jongste jaren af te rekenen met heel wat pech. Zo konden wegens technische mankementen de treinstellen sinds augustus van vorig jaar enkel maar tijdens de weekends uitrijden. Maar daar komt verandering in want vanaf 31 juli is deze hangende monorail opnieuw dagelijks operationeel.
Pech achtervolgt reeds enige jaren de Wuppertaalse Schwebebaan, die wordt uitgebaat door de ‘Wuppetaler Stadwerke’ (WSW). Nadat reeds voordien de exploitatie langdurig werd stilgelegd rijdt sinds augustus van vorig jaar deze hangende monorail slechts tijdens de weekends. Daarover berichten we reeds in deze nieuwssite (Wuppertaalse ‘Schwebebahn’ blaast vandaag 120ste kaarsje uit) als in het tijdschrift Mondig Mobiel nr. 135 (Wuppertal: hangende monorail heeft na 120 jaar nog niets aan relevantie verloren / Pech overschaduwt feestjaar).
Maar er is goed nieuws: vanaf 31 juli (2021) rijden de treinstellen van de Schebebahn opnieuw dagelijks en wordt het vroegere exploitatieschema, met op weekdagen een treinstel om de 3 à 5 minuten, heropgenomen. Hopelijk blijft de hangende monorail van verdere pech gespaard want een bezoek aan de stad Wuppertal en zijn hangende monorail is zeker de moeite.
12 maanden durend reparatie- en herstructureringsproject
In de afgelopen twaalf maanden heeft WSW een omvangrijk reparatie- en herstructureringsproject uitgevoerd om de technische tekortkomingen en problemen die zich bij de treinstellenhebben voorgedaan, weg te werken. Met name de wielslijtage werd onder leiding van WSW met succes aangepakt. Om de montage- en seriefouten te elimineren, heeft de fabrikant Kiepe Electric het zogenaamde retrofit-programma ontwikkeld. Bovendien is de capaciteit in de eigen hangspoorwerkplaats van WSW aanzienlijk uitgebreid en zijn nieuwe toeleveringsstructuren opgezet voor de levering van reserveonderdelen, zoals wielen.
“Het project was een Hercules-taak voor het hele WSW, waarvoor ik alle betrokkenen wil bedanken, zowel intern als extern, met name mijn collega’s van WSW mobil,” zegt Ulrich Jaeger, directeur exploitatie bij WSW. “Wij waren en zijn ons ervan bewust dat Wuppertal zonder de zweefbaan ondenkbaar is en dat wij hier bijzonder kritisch in de gaten worden gehouden of wij het project op tijd kunnen afronden”. Jaeger en WSW-baas Hilkenbach danken ook uitdrukkelijk alle inwoners van Wuppertal voor hun geduld en begrip in deze buitengewone situatie.
Hilkenbach beklemtoont echter ook dat de werkzaamheden in verband met de lopende operaties nog niet zijn afgerond en zullen worden voortgezet. Dit geldt in het bijzonder voor het retrofit-programma. In het kader van dit programma had Kiepe Electric ermee ingestemd om de seriegebreken van de GTW 2014 fundamenteel te verhelpen bij de in Aken gevestigde railvoertuigspecialist Talbot Services. Tot de gebreken behoren een gebrekkige dakverlijming en gebrekkige bekabeling en stekkerverbindingen. Bij de start van de reguliere dienst hebben echter nog niet alle rijtuigen het retrofit-programma ondergaan. Daarom zal WSW, zelfs indien verschillende treinstellen in Aken tegelijk moeten worden gereviseerd, met de resterende treinstellen een regelmatige exploitatie kunnen garanderen.
Tijdens de exploitatie wordt verder gewerkt aan de verhoging van de snelheid van de zweefbaan tot opnieuw maximaal 60 km/uur. WSW streeft namelijk op middellange termijn naar een tweeminutendienstregeling op de lijn tussen Vohwinkel en Oberbarmen.
Deze snelheidsverhoging van voorheen 40 km/uur en de verhoging van de frequentie zijn mogelijk door de installatie van het spoorbesturingssystemm ERTMS dat in 2019 door constructeur Alstom werd geïnstalleerd. Bij ERTMS niveau 3 wordt de spoorbezetting uitsluitend gerealiseerd met behulp van treinlokalisatie door de ETCS-apparatuur aan boord van de trein. Daar komen geen vaste seintoestellen meer aan te pas. Met de installatie van ERTMS niveau 3 haalde WSW op 2 september 2019 een wereldprimeur binnen. Het ERTMS-systeem heeft en had trouwens niets te maken met de technische problemen waarmee de treinstellen gedurende een jaar te kampen hadden.
Meer info over dat ERTMS-systeem van de Wuppertaalse Schwebebahn is te vinden in het hierboven vermelde artikel in het tijdschrift Mondig Mobiel.
Laat een reactie achter