Om de winstgevendheid te verbeteren en het concurrentievermogen op lange termijn veilig te stellen zal Volvo Buses in Europa de productie van afgewerkte bussen beëindigen en zich enkel nog inlaten met de productie van bus-onderstellen. Deze kunnen dan door derde partijen tot volwaardige bussen worden opgebouwd. Daartoe wordt de fabriek in Wroclaw, waar ook elektrische bussen worden gebouwd, in het eerste kwartaal van 2024 gesloten.
Volgens Anna Westerberg, voorzitter van Volvo Buses, boekt de pionier van de elektrische bus reeds enkele jaren verliezen op een zeer concurrentiële Europese markt: “Onze activiteiten in Europa zijn al jaren verliesgevend. Met dit bedrijfsmodel, dat we nu al op veel markten met succes toepassen, zullen we de winstgevendheid verbeteren en ons concurrentievermogen op lange termijn veiligstellen”.
Volgens door Wim Chatrou verzamelde gegevens, werden in Europa in 2022 slechts 232 elektrische Volvo-bussen ingeschreven, wat slechts 5,6% van de markt vertegenwoordigt. Ter vergelijking: het Chinese Yutong was toen marktleider met 479 ingeschreven bussen (11,5%), op de voet gevolgd door het Britse BYD – Alexander Dennis (465 bussen of 11,2% van de markt.
Stelselmatig verloor Volvo Buses daarbij marktaandeel want bekeken over de laatste 10 jaar haalde de Zweedse busbouwer nog een marktaandeel van 6,6%. Ook andere constructeurs die het eerder goed deden, zoals Solaris en VDL, boeren achteruit. Beschouwd over de laatste 10 jaar is de Poolse constructeur Solaris met 11,6% maar in 2022 zakte dit aandeel tot 8,2%. Evenzo met het Nederlandse VDL dat tussen 2012 en 2022 een marktaandeel had van 10,4% maar dit aandeel in 2022 zag zakken tot 8,3%.
Omdat Volvo pionier was op het vlak van de vol-elektrische standaardbus (minibusjes bestonden al eerder) en de eerste vol-elektrische standaardbussen in regelmatige dienst reeds op 15/06/2015 in het straatbeeld van het Zweedse Göteborg verschenen, is dit voor de Zweedse constructeur dubbel pijnlijk.
De beslissing om in het eerste kwartaal van 2024 de productie van complete bussen en touringcars in de vestiging in Wroclaw stop te zetten, heeft gevolgen voor ongeveer 1.600 banen bij Volvo Buses, waarvan ongeveer 1.500 in de vestiging in Wroclaw. “De fabrieken van Volvo Buses in Zweden en Brazilië die chassis produceren en de productie van complete bussen en touringcars in Mexico en Noord-Amerika, worden niet door het besluit getroffen en zullen hun productie gewoon voortzetten” schrijft Volvo in een persbericht.
Verder benadrukt Anna Westerberg, voorzitter van Volvo Buses sinds 2021, dat Volvo Buses er alles zal aan doen haar “trouwe medewerkers, van wie velen al ettelijke jaren in dienst zijn” te steunen: “Wij zullen samenwerken met Vargas Holding, lokale autoriteiten en andere partijen om mensen te helpen bij het vinden van nieuwe werkgelegenheid”, aldus nog Anna Westerberg.
Bestellingen voor complete bussen en touringcars in Europa zullen volgens plan vanuit de fabriek in Wroclaw worden geleverd. Volvo Buses zal volledige service en ondersteuning blijven verlenen aan zowel de bestaande vloot als aan het nieuwe aanbod.
Naar verwachting zal de invoering van het nieuwe bedrijfsmodel tijdens de overgangsperiode in 2024 en 2025 een tijdelijk negatief effect hebben op de inkomsten in Europa. Een herstructureringsvoorziening van ongeveer 1,3 miljard Zweedse Kronen zal het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2023 negatief beïnvloeden. Het verwachte negatieve kasstroomeffect wordt geraamd op ongeveer 1,0 miljard Zweedse kronen, waarvan het grootste deel in 2024. Bedoeling is dat de overgang naar het nieuwe bedrijfsmodel de Europese busactiviteiten van Volvo Buses opnieuw winstgevend maakt.
Lees ook:
Laat een reactie achter