In het buitenland wordt sinds enkele jaren op verschillende plaatsen geëxperimenteerd met robots en ander autonoom rijdend tuig dat pakjes aan huis aflevert. Momenteel zijn ze nog niet in onze straten te zien maar daar zou wel eens snel verandering kunnen in komen want volgens de ‘International Federation of Robotics’ (IFR) is robotmobiliteit wereldwijd aan het boomen. Het aantal ‘autonomous mobile robots’ (AMR’s) in de logistieke sector zou tussen 2020 en 2023 jaarlijks met 31% toenemen, waarbij ze ook meer en meer in openbare omgevingen zullen kunnen worden opgemerkt. In eigen land lijken deze robots zich wel nog even te verschuilen in de opslagmagazijnen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) wil avast het gebruik van deze magazijntoepassingen een flink duwtje in de rug geven. Daartoe opende VIL op 4 oktober (2021) in Niel ‘het grootste innovatie- en demonstratiecentrum voor de logistiek in Europa: ‘LogiVille’. Daar kunen bedrijven de nieuwste technologieën ontdekken.
Wat in LogiVille, in het wetenschapspark van Niel (bij Boom), wordt getoond en gedemonstreerd, is geen science fiction maar mature technologie voor de zogenaamde ‘supply chain’ of ‘integraal ketenbeheer’. Binnen deze keten woren dan zoveel mogelijk handelingen geautomatiseerd waardoor ze weinig mogelijk menselijke aanwezigheid op de werkvloer nodig is. Alleen zien niet alle robots er uit als een robot. De meest verschillendee technologieën worden onder één dak samengebracht met de bedoeling ondernemers aan te moedigen hun logistieke operaties te automatiseren, digitaliseren en verduurzamen. Sommige bedrijven staan daar trouwens reeds ver in. Zoals H.Essers dat in haar magazijnen in Zeebrugge spoorwagons automatisch laadt en lost. Voor andere bedrijven is het nog eerder ontontgonnen terrein.
Aantal service-robots neemt zienderogen toe
Volgens een recent onderzoek van de ‘International Federation of Robotics’ (IFR) zijn ‘service-robots’ vooral reeds ingeburgerd in de logistieke sector. Tussen 2020 en 2023 moet het aantal ingezette exemplaren met 31% toenemen. De inzet van dergelijke robots in de publieke ruimte is minder veralgemeend maar zal in diezelfde periode een stijging van 39% kennen. Ook in de professionele schoonmaak ligt nog een hele wereld open maar zal daar de groei met 41% toenemen. Ook in de medische wereld is er nog ruimte voor grotere inzet van service-robots maar daar wordt tussen 2O20 en 2023 slechts een groei van 30% verwacht.
Pakjesrobots op de openbare weg
Een aantal spelers zoals Amazon, Starship en Alibaba zijn al volop aan het experimenteren met kleine robots die pakjes aan huis afleveren. Zo creëerde Starship zijn eerste prototype in augustus 2014 terwijl Amazon zijn afleverrobots sinds begin 2019 uittest in de staat Washington. Sinds de zomer van vorig jaar (2020) zet Alibaba dergelijke afleverrobots in China, onder meer op universiteitscampussen.
De robots van Amazon en Starships kunnen maar een zeer beperkt volume in een enkele keer afleveren maar de robot van Alibaba kan tot 50 pakjes per keer afleveren waarbij een enkele batterijlading goed is voor een afstand van 100 km.
In onderstaand filmpje is te zien hoe autoconstructeur Daimler de integratie van dergelijke pakjesrobots ziet in haar bestelwagens. Het filmpje dateert wel van in 2017 en sindsdien is daar niet veel meer over gehoord, maar het geeft wel een idee waar het in de toekomst heen kan:
In eigen land wil Petra De Sutter, minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post, het gebruik van de pakjesautomaten van BPost stimuleren door pakjes die aan huis worden afgeleverd, duurder te maken dan diegene die worden afgehaald in een pakjesautomaat. Ook wil ze die pakjesautomaten beschikbaar stellen van andere pakjesbedrijven, iets wat bv. al het geval is in het Groothertogdm en waarbij de pakjesautomaten van de overheidspost ook worden gebruikt door DHL.
Om grotere volumes te vervoeren wordt dan weer meer gedacht aan autonome shuttles. In eigen land teste het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in het kader van het Allees-project in mei 2018 dergelijke autonome shuttles uit in Mechelen, dit in samenwerking met zeven bedrijven en met het stadsbestuur van Mechelen.
Om dergelijke autonome voertuigen maximaal te benutten, is er wel een hypergeconnecteerd netwerk nodig, met een distributiecentrum aan de rand van de stad en verschillende micromagazijnen in de stad. Ook kunnen op die manier, met behulp van meer menselijke robots pakjesautomaten worden bevoorraad. Het VIL evalueerde dit project als positief maar stelt wel dat langdurige testen met meerdere logistieke dienstverleners in meerdere steden zijn aangewezen. Om de implementatie van autonome voertuigen mogelijk te maken is de samenwerking tussen verschillende partijen (bedrijven, overheden) cruciaal.
In een ander project, ‘Rural Parcel Delivery’, dat startte in maart 2020 en dat een looptijd heeft van 2 jaar, onderzoekt hetzelfde VIL hoe een en ander ook kan worden toegepast buiten de steden. Een mogelijkheid daarbij is dat daarvoor ook het openbaar vervoer wordt ingeschakeld. Zo wordt bv. in het Duitse Karlsruhe bij wijze van test de regionale tramtrein ingezet voor het vervoeren van pakjes.
Waar de meestje van deze pakjesrobots nu nog een verborgen leven leiden achter de poorten van distributiecentra en magazijnen, is het wachten tot ze ook de straat op trekken. Een aantal toepassingen die ontwikkeld zijn voor opslagplaatsen, vinden daarbij grotere broertjes die buitenshuis worden ingezet.
Zo stelde autoconstructeur Citroën een week geleden het concept voor van een autonoom platform waar dan allerhande modules kunnen worden op geplaatst. Een soortgelijke kleine versie voor ‘binnenshuis’ is dan weer terug te vinden in LogiVille.
Laat een reactie achter