“Sinds enkele maanden betreurt de regio Hauts-de-France de talrijke storingen waarmee de gebruikers van het TER-net dagelijks worden geconfronteerd, met name ontevredenheid over de kwaliteit van de dienstverlening, waaronder vertragingen en annuleringen van terugkerende treinen vanwege het niet beschikbaar zijn van apparatuur of personeel” luidde het in een persbericht dat op 25/10/2021 door de regio werd verspreid. De dag nadien was er een overleg met de SNCF waarin deze laatste beterschap beloofde. Maar gisteren, 01/12/2021, verscheen een nieuw persbericht: “Vandaag is het duidelijk dat alle disfuncties blijven bestaan. Ondanks de door de SNCF aangekondigde maatregelen is de situatie niet verholpen. Daarom heeft de regio ‘Hauts-de-France’ besloten om de betalingen aan de SNCF-operator met onmiddellijke ingang op te schorten in afwachting van een herstel van de kwaliteit van de dienstverlening“.
Deze demarche van de regio komt niet uit de lucht vallen want reeds tijdens het overleg van 26/10/2021 werd met de opschorting van de betalingen gedreigd indien geen verbetering van de situatie zou worden opgemerkt:
“Als organiserende instantie voor het TER-vervoer was de regio van oordeel dat het tot haar verantwoordelijkheid behoorde krachtig te reageren op de tekortkomingen van de SNCF en behield zich derhalve het recht voor de aan de exploitant verschuldigde betalingen op te schorten indien de kwaliteit van de dienstverlening niet zo spoedig mogelijk wordt hersteld, en een noodactieplan te eisen”.
Zo merkte de regio Hauts-de-France een gevoelige stijging van het aantal geannuleerdee treinritten op: “bijna 50% meer in de eerste helft van 2021, dit in vergelijking met 2019. Sinds dee start van het schooljaar in sepstember 2021 is dat zelfs 3 keer meer uitgevallen treinen”.
Boos voegt de regio daar aan toe: “Deze problemen wijzen op een chronisch onvermogen van de SNCF-exploitant om de door het Gewest vastgestelde TER-dienst naar behoren uit te voeren en op het ontbreken van concrete acties om de situatie te verhelpen.
Als gevolg daarvan is de dienstverlening op het hele TER-net zodanig verslechterd dat het plafond voor boetes voor het uitvallen van treinen (1,8 miljoen euro per jaar) sinds 8 juni 2021 is bereikt” aldus nog steeds de regio.
Vandaag moet worden vastgesteld dat dit stimuleringsmechanisme, ondanks de aan de SNCF opgelegde sancties, niet volstaat om de kwaliteit van de dienstverlening opnieuw in overeenstemming te brengen met de behoeften van de regio Hauts-de-France, zoals blijkt uit het recente besluit van de SNCF om het TER-aanbod tijdens de schoolvakanties van Allerheiligen met ongeveer 8% te veminderren“. Die (eenzijdige) aanpassing van het aanbod tijdens de herfstvakantie was voor de regio dan ook de druppel die de emmer deed overlopen want ook in januari en juni had SNCF dit al eens gedaan. “Veel mensen werken tijdens deze vakanties en studenten hebben in deze periode minstens een week les” uit Franck Dhersin, de ondervoorzitter van de regio bevoegd voor mobiliteit, transportinfrastructuur en havens.
Hoopvol na beloftes van SNCF
Na het overleg met de SNCF op 26/10 klonk de regio nochtans hoopvol. Zo werden tegen 8 november (2021) 10 extra treinbestuurders beloofd evenals 10 bijkomende technici om de treinstellen die op dat moment defect waren, versneld te herstellen. Ook zou er eveneens in het weekend personeel worden ingezet om de treinstellen te onderhouden zodat ze minder lang buiten dienst zouden moeten worden gehouden. Dit zou het aantal geannuleerde treinritten bij het begin van de week drastisch moeten doen dalen. Bijkomend zou de regio twee bijkomende treinstellen toegewezen krijgen.
Na 8 november zouden dan ook 14 bijkomende verkeersleiders worden ingezet en nog eens 8 treinbestuurders.
De regio wou eveneens dat de SNCF beter zou communiceren over de vooraf gekende annulaties van treinritten. Franck Dhersin: “SNCF weet reeds de dag voordien dat sommige treinritten zullen worden geannuleerd. Het kan deze afgeschafte treinritten dan ook reeds de dag voordien aankondigen zodat de reizigers niet na aankomst in het station moeten vernemen dat hun voorziene trein die dag niet rijdt”.
Pikant detail: treinen die de dag voor de geplande rit vóór 16.00 uur worden geannuleerd, worden in Frankrijk niet opgenomen in de stiptheidsstatistieken. Hier is dus niet het ‘in het spoorboekje voorziene’ aantal treinritten van tel. Enkel de treinen die na het sluiten van de werkplaatsen defect geraken, worden meegeteld. Het aantal treinen dat niet tijdig kan worden gerepareerd, verschijnt niet in de statistieken.
Maar: “Vandaag (01/12/2021) is het duidelijk dat alle disfuncties blijven bestaan. Ondanks de door de SNCF aangekondigde acties is de situatie niet verholpen. Daarom heeft de regio Hauts-de-France besloten om de betalingen aan de SNCF-operator met onmiddellijke ingang op te schorten in afwachting van een herstel van de kwaliteit van de dienstverlening.
De SNCF zal zich over deze situatie moeten uitspreken en verslag moeten uitbrengen aan de regio Hauts-de-France tijdens een vergadering in Lille op 3 december 2021. Tijdens deze bijeenkomst zal de regio Hauts-de-France ervoor zorgen dat de middelen die door de SNCF worden ingezet, goed overeenkomen met de eisen van TER-gebruikers” aldus nog steeds het persbericht van de regio.
Onvrede van de regio’s over functioneren van de SNCF een oud zeer
De onvrede van de regio’s over de kwaliteit van de door de SNCF geleverde diensten, is sinds jaren een oud zeer. Zo was eind 2016 de onvrede van de region PACA (Provence–Alpes–Côte d’Azur), ondertussen omgedoopt tot region Sud, over het functioneren van de SNCF dermate groot dat de regio het weigerde om het toen vervallen TER-exploitatiecontract te heronderhandelen. Gedurende maanden werd het spoorverkeer gereeen zonder dat de wederzijdse plichten van beide partijen waren vastgelegd. Daarbij bepaalde de regio eenzijdig wat zij bereid was om te betalen voor de door de SNCF geleverde diensten. Zo weigerde de regio 35,6 miljoen euro van de door de SNCF gevraagde 291 miljoen euro te betalen. In dat bedrag was toen wel nog de prijs voor de rijpaden inbegrepen.
De regio Sud had het toen dermate gehad met de dienstverlening van de SNCF dat ze er naar uitkeek om zo snel als wettelijk mogelijk met een particuliere exploitant in zee te gaan. Ze hoopte in 2019 als pilootproject te fungeren voor de vanaf 2023 verplicht door Europa opgelegde liberalisering van het binnenlands reizigersverkeer per spoor.
Toch is de soep toen niet zo heet gedronken als opgediend. Pas op 28 oktober (2021) besliste het regionale parlement om vanaf juli 2025 in zee te gaan met de particuliere spoorwegmaatschappij TRansdev en dan nog maar voor een zeer beperkt deel van het regionale spoorwegaanbod.
Ook in de regio Hauts-de-France zijn daartoe reeds ver gevorderde plannen.
Laat een reactie achter