Enkele jaren terug namen de spoorwegen 7% van het vervoer van goederen vanuit de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen (intussen gefusioneerd tot ‘North Sea Port’) naar het hinterland voor hun rekening. Intussen is dit gegroeid tot 10% maar het is de ambitie van North Sea Port, dat het havengebied in de Gentse kanaalzone exploiteert, om dit tegen 2030 te laten groeien tot 15%. Deze ambitie van North Sea Port sluit aan bij die van de federale regering om het aandeel van het spoor in het goederenvervoer te verdubbelen tegen 2030. Om deze verdere groei te verwezenlijken ondertekenden Infrabel en North Sea vandaag (07/10/2021) in het bijzijn van federaal mobiliteitsminister Gilkinet, een intentieverklaring voor de oprichting van Railconnect, een havenspoorteam met vertegenwoordigers van beide ondernemingen.
Met Railconnect willen North Sea Port en Infrabel samen in het Gentse deel van het havengebied de spoorbehoeftes op korte, middellange en lange termijn in kaart brengen. In welke bundels moeten er sporen bijkomen of verlengd worden, waar is elektrificatie aangewezen of waar is er nood aan automatisch bediende wissels en automatische seinen?
Er wordt ook onderzocht hoe de infrastructuur zo optimaal en efficiënt kan geëxploiteerd worden op basis van de behoeftes van spoorklanten zoals de industrie en verladers. Er wordt ook nagegaan of er binnen het havengebied eenvoudiger en flexibeler kan gewerkt worden wat betreft de tarifering en treinoperaties zoals het efficiënter beheren van het spoorverkeer.
Verder moet een bijgestuurd parkeerbeleid efficiënter spoorverkeer mogelijk maken. Bijvoorbeeld voorkomen dat treinstellen dagen of weken in de meest benutte spoorbundels staan. Zo kunnen er op deze bundels steeds treinen worden ontvangen en samengesteld. Verder worden specifieke maatregelen onderzocht voor het havenspoornet over de Belgisch-Nederlandse grens in het havengebied.
Waterstoftrein
Momenteel zijn een groot deel van de sporen in de haven niet-geëlektrificeerd en rijden er diesellocomotieven op. Naast een mogelijke elektrificatie van het spoor zal ook het gebruik van groene waterstof voor spoorvervoer bekeken worden, in het bijzonder een koolstofneutrale ‘first and last mile’-exploitatie. Dit speelt in op de ambitie van North Sea Port om een Europese koploperspositie uit te bouwen voor de productie, transport en gebruik van groene waterstof.
BeHydro, een samenwerkingsverband tussen de Gentse constructeur van treinmotoren Anglo Belgian Corporation (ABC) en CMB, heeft tijdens het werkbezoek van minister Gilkinet samen met JOHN COCKERILL, constructeur van locomotieven uit Luik.een conceptnota voor een demonstratieproject van een waterstoftrein toegelicht.
Sluiskilbrug
Ondertussen is er geen verder nieuws over het openstellen van de spoorlijn Gent – Terneuzen voor het reizigersverkeer. Voor zowel het goederenverkeer als voor het reizigersverkeer is het daarbij belangrijk dat een ver binding wordt gemaakt tussen de dubbelsporige spoorlijn 204 Gent – Zelzate en de goederenspoorlijn Sluiskil – Terneuzen. Dit moet een vlottere verbinding mogelijk maken via de rechteroever van het kanaal.
Tot dusver verloopt alle treinverkeer tussen Gent en Sluiskil nog via de linkeroever waarna even ten noorden van Sluiskil nog het kanaal moet worden overgestoken via een enkelsporige draaibrug die dateert van 1969. Sinds in mei 2015 de ‘Sluiskiltunnel’ in gebruik is genomen, wordt deze oude draaibrug nu nog grotendeels door het spoorverkeer gebruikt. Daarbij is hinder voor zowel het spoorwegverkeer als voor de scheepvaart.
Laat een reactie achter