Luchthaven van Nice krijgt op 1 september (eindelijk) een volwaardig spoorwegstation

Het nieuwe treinstation (Tekening: Nice Écovallée)

Wie tot dusver met het vliegtuig in Nice, de 3de belangrijkste luchthaven van Frankrijk, aankomt en voor zijn natransport afhankelijk is van de trein, dient vanuit terminal 1 (waar in principe de internationale vluchten aankomen en vertrekken) nog heel even een kleine kilometer te stappen om in het wat aftandse stationnetje van ‘Nice Saint-Augustustin’ de trein te nemen, hetzij richting het stadscentrum en de Italiaanse grens hetzij richting Cannes. Wie op terminal 2 aankomt of vertrekt, dient daar nog 1,3 kilometer bij te tellen. Maar vanaf 1 september komt daar verandering in en wordt een gloednieuw volwaardig treinstation op 400 meter van terminal 1 in gebruik gesteld. Een tijdelijk station wel te verstaan want omstreeks 2028 wordt het nieuwe stationsgebouw alweer afgebroken om plaats te maken voor een heus TGV-station.

Grand Arénas

De jongste jaren is de omgeving van de luchthaven van Nice, en meer bepaald de nieuwe zaken- en hotelwijk ‘Grand Arénas’, uitgegroeid tot een multimodaal knooppunt met o.m. mogelijkheid om over te stappen op tramlijnen 2 en 3 (hetzij richting noorden hetzij richting centrum en de haven) en op tal van buslijnen.

Situering van luchthaven en van Grand-Arénas (links) ten opzichte van het centrum van Nice (rechts)

Er is ook een busstation dat het momenteel het eindpunt is van 6 lijnen maar dat 10 perrons telt en waarvan het aantal busperrons nog zal verdubbelen. Een aantal van die buslijnen, zoals de streeklijnen 90 en 91 richting noorden en met bestemming enkele stadjes nabij het nationaal natuurpark Mercantour, vertrokken voordien aan het busstation Vauban, in het centrum van de stad. Deze moesten daarbij de volledige stad doorkruisen waarbij het traject van aan het vroegere busstation tot aan de luchthaven, alleen al bijna een half uur in beslag nam.

Ook vlakbij het nabijgelegen Parc Phœnix hebben momenteel nog een aantal buslijnen, zoals buslijn 9, hun eindpunt.

De tramlijnen 2 en 3, die enkele jaren geleden in gebruik werden genomen (een eerste bescheiden deel van tramlijn 2 richting centrum kwam op 15/12/2018 in dienst), vertrekken aan terminal 2 van de luchthaven en komen ook voorbij terminal 1, waarna tramlijn 3 noordwaarts loopt tot aan de op- en afrit van de autosnelweg A8 en tramlijn 2 via een tunnel onder het centrum, met halte vlakbij de bekende ‘Place Masséna’, tot aan de zeehaven. Dat zorgt dat zowel de luchthaven als het multimodaal knooppunt ‘Grand Arénas’ nog beter dan vroeger wordt ontsloten en dat onder meer het centrum van de stad sneller bereikbaar is geworden.

Over enkele jaren komt daar trouwens nog een tramlijn bij, richting het westen, tot aan het 7 km verder gelegen kuststadje Cagnes-sur-Mer. Deze moet tot Cagnes de huidige buslijn 9 vervangen. Met de opening van het nieuwe voorlopige spoorwegstation kom daar nu het sluitstuk bij.

Van 2 naar 4 en later naar 6 sporen

Het nog even huidige station van Nice Saint-Augustin, de betiteling 'luchthavenstation' niet waardig. Hier wel netjes opgefrist (Foto's: Clicsouris via Wikipedia)

Waar het huidige station Saint-Augustin 2 sporen telt, zijn er dat in het nieuwe station vooralsnog eveneens 2 maar omstreeks 2027 moeten daar nog 2 sporen bijkomen. In een nog latere fase voorziet men uiteindelijk 6 sporen.

Samen met nog andere ingrepen die op de spoorlijn zijn gepland, laat dit toe dat er tijdens de spits in elke richting 6 regionale/TER- treinen per uur kunnen worden ingelegd (terwijl slechts 3,5 TER-treinen nu) en er in elke richting ook plaats is voor bijkomend 2,5 TGV’s per uur tegen 1,5 TGV’s per uur. Het is wel nog enige tijd wachten tot ook de TGV’s in het station aan de luchthaven zullen stoppen.

Maar dat is niet het einde van de ambities: ook het SNCF-station in het centrum van de stad, krijgt bijkomende sporen terwijl er tussen Nice en Cannes wat landinwaarts ook nog een totaal nieuwe spoorlijn bijkomt. Dit moet de bestaande kustlijn meer ademruimte bezorgen en toelaten dat er zowel meer TGV-treinen als TER-treinen worden ingelegd. Maar dat is pas voor na 2027.

Grootse plannen voor nieuwe sporen aan de Frans Azurenkus. De huidige kustlijn is op dit kaartje in blauw ingetekend.

Het stationsgebouw dat op 1 september in gebruik wordt genomen, is hoe dan ook een tijdelijke constructie die omstreeks 2028 plaats moet maken voor een TGV-station de naam waardig. Wellicht verandert dan ook de naam van het spoorwegstation. Omdat het over enkele dagen in gebruik te nemen spoorwegstation hoop en al maar enkele jaren dienstig zal zijn, is het volledig opgetrokken uit herbruikbare elementen en materialen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.