Nieuwe plannen krijgen goede, maar ook slechte punten
Tijdens de tot dusver laatste vergadering van de Antwerpse vervoerregioraad, die plaats vond op donderdag 03/02/2022, werden de recentste wijzigingen voor het te herschikken Antwerpse tramnet besproken. Vooral het behoud, de ‘redding’, van tramlijn 7 komt daarin positief naar voor. Iets waar het burgerplatform ‘Red Tram 7’ heel hard heeft op ingezet. Maar volgens de reizigersvereniging ‘TreinTramBus’ zitten er in het nieuwe plan ook nog heel wat ingrediënten die voor de Antwerpse tramreizigers moeilijk verteerbaar zijn. Volgens TreinTramBus zal het nieuwe vervoerplan aldus niet meer reizigers er toe aanzetten om een verplaatsing met de auto om te ruilen voor een verplaatsing met het openbaar vervoer. Het tegendeel blijkt het geval te zijn. Anderzijds heeft ook het burgerplatform zijn reserves. Bij Red Tram 7 blijft men waakzaam omdat dit nog geen definitief plan is.
Tram 7 blijft behouden en krijgt zelfs een hogere frequentie, maar de inwoners van Mortsel moeten daar volgens TreinTramBus wel een zware prijs voor betalen: “Tramlijn 15, één van de meest succesvolle tramlijnen van Antwerpen, wordt immers volledig afgeschaft: de rechtstreekse verbinding met het Centraal Station verdwijnt. Het plan herbevestigt ook de afschaffing van tram 4 in Hoboken en Deurne. Hoboken verliest daardoor zijn laatste rechtstreekse verbinding met het historisch centrum van Antwerpen. Een nog veel grotere verrassing is dat er van de vier tramlijnen op de zware tram-as tussen het Centraal Station en Linkeroever maar twee (lijnen 3 en 9) zullen overblijven. Opnieuw verliezen daardoor nog veel meer mensen hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad”.
Overstappen is doel op zich geworden
“Uiteraard kan De Lijn niet aan iedereen een rechtstreekse verbinding aanbieden naar eender welke bestemming”, zegt Dirk Wiesé, voorzitter van de Werkgroep Antwerpen van reizigersvereniging TreinTramBus. En vervolgt hij: ““We krijgen echter de indruk dat het streven naar een tramnet met minder lijnen en dus meer overstappen een doel op zich is geworden.” De Lijn wil inzetten op minder maar vaker rijdende tramlijnen waardoor de wachttijden bij een overstap zouden verminderen“. En nog steeds Dirk Wiesé: “Op zich is dit geen slecht idee. In veel andere Europese steden werkt dit trouwens perfect. Alleen rijden de Antwerpse tramlijnen al jaren allesbehalve regelmatig en precies daar wringt het schoentje: de Antwerpse reiziger huivert van overstappen.” Doordat sommige trams minder vaak rijden, kan je ook geen optimale aansluitingen organiseren. “De automobilist zal dan zeker niet verleid worden om zijn auto te laten staan“.
TreinTramBus stelt a priori niet tegen om het even tegen elke wijziging aan het Antwerps tramnet te zijn. Maar volgens de reizigersorganisatie moet het wel de bedoeling zijn dat een herschikking meer reizigers aantrekt. Daarbij volstaat het niet om enkele lijntjes op een plan te hertekenen. Wil De Lijn in Antwerpen ooit een succesvol overstapmodel wil invoeren, dan moeten toch wel enkele zeer belangrijke randvoorwaarden vervuld te worden, is de teneur. Dirk Wiesé: “Zo moet de hoge rituitval worden aangepakt en moeten de trams en de vaste installaties meer betrouwbaar zijn dan nu het geval is. Reizigers moeten op de knooppunten veilig en comfortabel kunnen overstappen. De doorstroming van de trams moet echt veel beter worden.” Deze laatste twee voorwaarden werden door de Antwerpse Vervoerregioraad eind 2020 trouwens zelf vastgelegd. “Zolang deze randvoorwaarden niet zijn vervuld zijn, is een uitbreiding van het overstapmodel geen optie”, wordt daar nog aan toegevoegd.
Laat een reactie achter