Vanaf 01/02/2022 noodspoorconcessies in Noordrijn-Westfalen als gevolg van financieel falende privé-exploitant Abellio

Foto: Hugh Liewelyn via Wikipedia

Vanaf 1 februari van volgend jaar (2022) is Abellio Duitsland (Abellio Rail GmbH), dochteronderneming van Nederlandse Spoorwegen (NS), niet langer de concessionaris van enkele spoorlijnen in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Nadat het bedrijf in financiële nood bleek, werd eind september (2021) tussen de betrokkenen nog een voorzettingsovereenkomst afgesloten die Abellio verplicht de haar eerder gegunde activiteiten verder te zitten tot 31/01/2022. Vanaf 01/02/2022 wordt voor de periode van 2 jaar de exploitatie van de betrokken spoorlijnen bij middel van noodconsessies toebedeeld aan een of meerdere andere exploitanten. De namen van de nieuwe exploitant(en) wordt halverwege deze maand december bekend gemaakt.

De privé-exploitant Abellio Duitsland verkeert reeds enige tijd in financieel moeilijke tijden. Pogingen om onderling tot een nieuwe overeenkomst te komen, draaiden op een sisser uit. In eerste instantie werd bij middel van een voortzettingsovereenkomst afgesproken dat Abellio zijn activiteiten tot 31/01/2022 zouden kunnen verder zetten. Om dit mogelijk te maken kreeg Abellio Duitsland daarvoor van de 3 betrokken vervoerautoriteiten, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) en Nahverkehr Rheinland (NVR), een bedrag van 8 miljoen euro toegestopt.

Omdat “de kans dat Abellio op betrouwbare wijze de vereiste diensten kan leveren, laag wordt geacht” komt Abellio niet in aanmerking voor de noodconcessies die ook het treinverkeer na 31/01 moeten garanderen. Een onderhandse gunning bleek daarbij ook om juridische redenen niet toegestaan. De vervoersautoriteiten VRR, NWL en NVR willen noch de reizigers nog het personeel van Abellio opzadelen met de risico’s die gepaard gaan met verdere samenwerking, luidde het op 30 november in een gezamenlijk persbericht van de betrokken vervoersautoriteiten.

Vanaf 01/02/2022 wordt verder gewerkt met een of meerdere nieuwe exploitanten waarmee de 3 vervoerautoriteiten een noodovereenkomst met een duur van 2 jaar afsluiten. Wie dat is of zijn wordt halverwege deze maand december bekend gemaakt.

Ordentelijke overdracht van arbeidsplaatsen en activiteiten

In de voortzettingsovereenkomst is uitdrukkelijk bepaald dat de directie van de Abellio een ordelijke overdracht van arbeidsplaatsen en activiteiten aan andere spoorwegondernemingen moet ondersteunen. Om ook in de toekomst de kwaliteit en betrouwbaarheid van reizigers in het regionale spoorvervoer te waarborgen, drongen de vertegenwoordigers van VRR, NWL en NVR er bij de medewerkers op aan om vanaf februari 2022 over te stappen naar de nieuwe exploitant(en).

Eind november kregen de werknemers van Abellio daarbij de garantie dat ze tot het einde van de noodconcessie kunnen overstappen naar de nieuwe exploitant(en). Zij kregen daarbij het volledige behoud van hun baan beloofd, waarbij ook alle rechten uit hun vorige arbeidsrelatie behouden blijven, Ook achterstallige overuren en achterstallig vrijaf zullen kunnen worden opgenomen. “Deze uitgebreide zekerheid geldt voor alle medewerkers en stagiairs van Abellio van alle beroepen, van treinbestuurders tot medewerkers in de werkplaatsen, rijdend personeel en medewerkers in de administratie” kregen de betrokken werknemers van Abellio op 30 november van de 3 vervoerautoriteiten te horen.

De gesprekken met mogelijke opvolgers van Abellio over de overplaatsingen van personeel, waren dermate positief dat bij het overstappen niemand een wervingstest hoeft af te leggen. Treinbestuurders hoeven ook geen nieuw examen aflegge. “Wij en de toekomstige exploitanten willen u allemaal dezelfde tewerkstellingskwaliteit en -betrouwbaarheid aanbieden als deze waarvan u tot dusver genoot” klonk het op 30 november (2021)

Ook op het vlak van treinstellen stelt er zich geen probleem: de tot dusver gebruikte door Abellio gebruikte treinstellen zijn eigendom van de betrokken vervoersautoriteiten en kunnen zonder problemen van de ene op de andere dag worden overgenomen door de nieuwe exploitant(en).

Om de door de vervoerautoriteiten extra gemaakte kosten te compenseren, krijgen ze van het ministerie van Transport van de deelstaat Rijnland-Westfalen een bedrag van 380 miljoen euro toegekend.

3 andere deelstaten blijven wel (tijdelijk) verder werken met Abellio

In 3 andere Duitse deelstaten waar Abellio Duitsland aan de slag is, is wèl tot een verdere samenwerking besloten: in de bondsstaat Nedersaksen wordt de naar verluidt voor Abellio rendabele concessie tot aan zijn voorziene looptijd verder gezet. In de deelstaat Saksen-Anhalt loopt de samenwerking nog tot december 2023 terwijl men in de deelstaat Thüringen onderling tot nieuwe financiële afspraken kwam. In de deelstaat Baden-Württemberg wordt de concessie overgenomen door lokale vervoerder Südwestdeutsche Landesverkehrs-AG (SWEG), in handen van de deelstaat. SWEG heeft daarbij ook een aanbod gedaan om Abellio Rail Baden-Württemberg GmbH over te nemen. De noodconcessie met SWEG loopt twee jaar maar daarna kan deze exploitantie meedingen bij het opnieuw toekennen van de concessie.

De NS-dochter Abellio is sinds 2008 in Duitsland actief. Het dochterbedrijf werd grondig geherstructureerd en daardoor werd voorkomen dat moederbedrijf NS financieel zou moeten blijven tussen komen. Zonder herstructurering zouden de verliezen oplopen tot 30 tot 50 miljoen euro per jaar. In de deelstaat van Noordrijn-Westfalen nam Abellio bijna 17% van alle treinkilometer voor zijn rekening.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.