Origineel is het idee wel: een kabelbaangondel die na haar ritje door de lucht op een onderstel wordt gezet en daarna als autonoom voertuig verder rijdt. Of omgekeerd. Of het idee zal doorbreken is nog niet zeker maar de Zuid-Tiroolse constructeur van kabelbanen Leitner presenteerde zopas (01/12/2021) het prototype van haar ‘ConnX’. Over de weg zou het voertuig op een aparte rijstrook moeten rijden en worden geleid door een rail. Veel details zijn er nog niet, maar onderstaand filmpje op YouTube vat alles mooi samen:
Het is een prototype, maar echt veel valt er over dit nieuwe vervoerconcept nog niet te melden. Constructeur Leitner houdt het bij de volgende wat bombastische aankondigingen:
“Zeer flexibel, hi-tech, ecologisch, maar vooral verbonden. Stedelijke mobiliteit wordt verrijkt met een nieuwe technologische oplossing die in de nabije toekomst de protagonist zal zijn van een authentieke revolutie. Het heet ConnX, dat het heeft bedacht en gepatenteerd en al een prototype heeft geproduceerd, is het Zuid-Tiroolse bedrijf LEITNER, dat op deze manier een verrassende stap voorwaarts zet door ongekende flexibiliteit te bieden in de verdere ontwikkeling van het openbaar vervoer dankzij een unieke “hybride oplossing”.
Of ook: “De combinatie van een kabelbaan met een zelfrijdend voertuig stelt u in staat om comfortabel te bewegenen zonder dat daarbij van het ene voertuig op het andere moet worden overgestapt. Bovendien zorgt de vloeiende interactie tussen de hangende delen van de kabelbaan en die op de grond voor een perfect aanpassingsvermogen aan een breed scala aan stedelijke behoeften.
Hiermee worden bestaande infrastructuurbarrières, zoals gebouwen of monumenten, omzeild. Daarnaast kan ook de overgang tussen de verschillende transportmiddelen en de daaruit voortvloeiende intermodaliteit worden benut met het oog op optimalisatie. ConnX is niet alleen een “missing link” tussen verschillende transportsystemen of tussen twee kabelbanen, maar ook een “Last Mile” verbinding voor passagiers en vracht”.
Verder ziet Leitner alvast de 3 volgende hypothetische toepassingen:
- In Bolzano: verbinding tussen de Renon-kabelbaan en het treinstation
- In Berlijn: verbinding tussen de kabelbaan ‘Kienbergpark’ en het metrostation ‘Kienberg (Gärten der Welt)’
- In New York: verbinding tussen de kabelbaan “Roosevelt Island Tramway” en cornell Tech en volg het Franklin Delano Roosevelt Memorial.
Leitner vermeld niet in hoeverre dit concept kan worden ingepast in bestaande kabelbanen. Wel wijst het bedrijf op de korte bouwtijd en lageinvesterings- en exploitatiekosten, eigen aan kabelbanen.
En omdat een mens al eens mag dromen, hierna nog een sfeerbeeld van hoe de Connx er in het straatbeeld van Bolzano zou (kunnen) gaan uitzien:
Laat een reactie achter