Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij ‘Railcoop’ denkt al volop aan uitbreiden

Foto: Erich Westendarp via Pixabay (bewerking: Nico Callens)

Nog voor ze nog maar een trein op de sporen heeft is het duidelijk dat de Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij ‘Railcoop’ zich niet wil beperken tot het exploiteren van één enkele spoorlijn. Gestart met het idee om opnieuw reizigerstreinen te laten rijden tussen Bordeaux en Lyon (start voorzien in juni 2022) kwamen daar al gauw plannen voor een spoorverbinding Thionville – Lyon en een spoorverbinding Rennes – Toulouse bij. Voor deze drie verbindingen werden dan ook reeds rijpaden aangevraagd bij de ‘Autorité de Régulation des Transports’ (ART).

Maar de ambities reiken verder en zopas verspreidde de coöperatieve een kaartje met verdere toekomstplannen. De nieuw aangekondigde lijnen zijn reeds onderzocht op hun economisch evenwicht, hun exploiteerbaarheid, hun regionale dynamiek en hun ecologische en sociale ontwikkeling maar vooraleer deze nieuwe lijnen worden aangemeld bij de ‘Autorité de Régulation des Transports’ dient eerst nog verdere nachtstudies worden uitgevoerd. Ook het inleggen van nachttreinen staat op de agenda terwijl ook nog andere spoorverbindingen op hun haalbaarheid worden onderzocht. Maar nog in oktober van dit jaar wil de coöperatieve starten met een eerste goederenverbinding. Begin juni wil men daarvoor starten met de aanwerving van de eerste treinbestuurders.

Het tiental spoorwegverbindingen dat nu reeds wordt vooropgesteld, is het resultaat van de werkzaamheden van de denk- en werkgroep ‘Service Annuel 2023’. In totaal zijn er reeds 12 dergelijke ‘Cercles de Réflexion’ actief terwijl er nog vijf daarvan in opbouw zijn. Deze denk- en werkgroepen moeten de werking van de coöperatieve vennootschap in goede banen leiden en zorgen voor de nodige input bij de Raad van Bestuur.

Europese ambities ?

Een recente ‘Cercle de Réflexion’ is de ‘Cercle Europe’. Naar verluidt Railcoop wil deze denk- en werkgroep ‘directie en andere denk-en werkgroepen bijstaan door leden bijeen te brengen die Railcoop een Europese dimensie kunnen geven’. Andere denk- en werkgroepen beraden zich onder andere over de diensten die in stations en treinen kunnen worden aangeboden en over de informatica die nodig is om de werking van Railcoop in goede banen te leiden.

Het verdere stappenplan van Railcoop ziet er als volgt uit:

timeline-railcoop
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.