Op 14 oktober 2021, m.a.w. exact een jaar geleden, verspreidde federaal minister Georges Gilkinet, bevoegd voor mobiliteit, een persbericht waarin werd meegedeeld dat dit jaar (2022) “2 miljoen euro ter beschikking wordt gesteld om de heropleving van de nachttreinen te ondersteunen”. “Deze regering werkt eraan om van België een hub voor nachttreinen te maken. Meer treinen, minder vliegen!“ luidde het nog in datzelfde persbericht. Een jaar later, op het moment dat het jaar 2022 stilaan op zijn einde loopt, blijkt dit voornemen dode letter. Het kabinet van de mobiliteitsminister kan ook na enige aandringen nog steeds niet meedelen op welke manier deze subsidies besteed zullen worden.
Nog steeds volgens dat zelfde persbericht: “Toch zijn er nog een aantal struikblokken die de heropleving van de nachttrein in de weg staan. Zo is bij de opstart van nieuwe nachtverbindingen altijd een aanzienlijke investering, in afwachting van het opbouwen van een trouw reizigersaantal..” Waarna een qoute van de minister: “Na de duidelijke doelstellingen, volgen er nu opnieuw daden. Met de Belgische regering beslisten we om de nachttrein nu 2 miljoen euro extra steun te geven, om nieuwe aanbieders te stimuleren om de sprong te wagen en hun een directe steun toe te kennen.”
Daar reeds eind vorig jarig over geïnterpelleerd, kon het kabinet nog geen antwoord geven over de manier waarop deze subsidies zouden worden toegekend. Toen luidde het dat het op dat moment nog te vroeg was om daar meer details over te verstrekken. De minister Gilkinet wilde op dat moment echter geen positie innemen in de keuze tussen de historische operatoren (in handen van de overheden) en particuliere spoorwegmaatschappijen. De NMBS van haar kant was (en is) niet geïnteresseerd om zelf opnieuw nachttreinen te gaan inleggen. Die vindt het lucratiever en minder risicovol om voor de Belgische trajecten treinbestuurders en locomotieven te leveren aan bestaande aanbieders van nachttreinen.
Daarover nogmaals geïnterpelleerd antwoordde het kabinet half februari van dit jaar: “We onderzoeken momenteel samen met de FOD Mobiliteit en Vervoer hoe deze steun het beste kan worden ingezet, rekening houdend met de juridische regels hierover. Maar maar de bedoeling is duidelijk: minister Gilkinet wil meer nachttreinen en dat zo snel mogelijk“.
Ook een recente vraag daarover blijft vooralsnog zonder antwoord.
Laat een reactie achter