105 miljoen euro Nederlandse subsidie voor betere spoorontsluiting tussen Gent en Terneuzen

Foto: Wiebevl via Wikipedia

Half april besliste de Nederlandse regering om via het Groeifonds een bedrag van 150 miljoen euro uit te trekken voor een betere spoorontsluiting tussen Gent en Terneuzen. De subsidie dient om drie projecten te realiseren: het wegwerken van een missing link op de oostelijke kanaaloever, een zuidoost-boog ten oosten van de Sluiskilbrug en een noordelijke ontsluiting en een uitbeiding op de westoever ter hoogte van Zelzate. Volgens de plannen zouden deze werken tussen 2025 en 2030 moeten worden uitgevoerd.

Tekening: North Sea Port

Met deze subsidie uit het Nederlandse Groeifonds krijgt alvast aan Nederlandse zijde de intentieverklaring die Nederland, België en Vlaanderen op 24/02/2021 concrete vorm. Daarmee wordt echter maximaal de helft van de kostprijs van het project gefinancierd. Vanuit ons land wordt alvast ook nog een bijdrag van 120 miljoen euro verwacht maar een concreet engagement ‘uit Brussel’ blijkt er nog niet te zijn. Minister Gilkinet ondertekende daarvoor wel op 07/10/2021 een samenwerkingsakkoord met Infrabel maar voor een concrete invulling is het nog wachten op het prestatiecontract (i.p.v. vroegere beheerscontracten), dat Infrabel en de Belgische federale overheid met elkaar dienen af te sluiten, en op het meerjareninvesteringsplan van Infrabel.

Voor wat het Gentse havengebied betreft blijven de engagementen van de Belgische federale regering evenwel vaag. Zo werd met het begrotingsakkoord van 14/10/2021 beslist om 181 miljoen euro te investeren in het goederenvervoer per spoor terwijl de ministerraad op 25/02/2022 van dit jaar besliste om daarvoor nogmaals 180 miljoen opzij te leggen. Een en ander is echter niet alleen voor het Gentse havengebied bestemd maar ook voor de havens van Antwerpen en Zeebrugge evenals voor de zogenaamde Montzen-route richting Duitsland en voor de Meuze-Athuslijn richting Groothertogdom en Frankrijk.

Het gros van de in 240 miljard euro die in de Gentse kanaalzone dient te worden geïnvesteerd, is bestemd voor het aan de oostelijke kanaaloever langs de N4 en N62 wegwerken van de 10 km lange missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Axel (omgeving Sluiskil). Een elektrificatie van de spoorlijn zou evenwel niet bij deze plannen behoren. Ook het volledig tweesporig maken van het Belgische baanvak dat gekend is als spoorlijn 204, blijkt niet aan de orde.

In eerste instantie dient deze investering het goederenvervoer ten goede komen, maar het wegwerken van de missing link opent op termijn ook perspectieven voor een reizigersdienst tussen Gent en het 55.000 neuzen tellende Terneuzen.

Daan Schalk, CEO van North Sea Port is alvast opgetogen met deze beslissing van de Nederlandse regering en stelt dat hiermee ‘een cruciale stap’ werd gezet in de financiering van dit grensoverschrijdende spoor. Ook hoopt hij dat met deze stap ook de deur wordt opengezet naar Europese subsidies.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.